Hoe koolmonoxidemelders levens kunnen redden

2 jan 2022, 07:30 Brand
Romy Hasselaar
Charles Hasselaar laat zien waar de CO-melder hoort te hangen in een ruimte waar een verbrandingstoestel hangt.
Charles Hasselaar laat zien waar de CO-melder hoort te hangen in een ruimte waar een verbrandingstoestel hangt.

EDE Twee mensen raakten op zondag 5 december onwel in een woning in Ede. De oorzaak bleek koolmonoxide te zijn. Een geur-, kleur-, en smaakloos gas. Koolmonoxide ontstaat bij een verbranding, zoals bij een open haard en een cv-ketel. De cv-ketel was de boosdoener in dit geval. In plaats van dat het gas door de uitlaat naar buiten ging, lekte het de woning in. In het pand was geen koolmonoxide (CO) melder aanwezig. 

Veel mensen denken dat CO vrijkomt bij een onvolledige verbranding. Maar dat blijkt niet zo te zijn. ,,Koolmonoxide komt bij iedere verbranding vrij’’, zegt medewerker risicobeheersing van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden, Charles Hasselaar. ,,Daarnaast gebruikt de verbranding zuurstof. Hierdoor neemt het gehalte zuursto..

PREMIUM
Afbeelding
Voetbal Van Gent Finaleweken: ZVV Ede heeft het na verliespartij niet meer in eigen hand
PREMIUM
Afbeelding
Politiek Opsteker voor Edese culturele uitblinkers
PREMIUM
Afbeelding
Politiek Verhulst voelt zich niet burgemeester van Napels
PREMIUM
Afbeelding
Overig Jaarrapportage veiligheid: ‘Deel Edese jongeren vaker slachtoffer digitale criminaliteit’
PREMIUM
Afbeelding
Natuur en milieu Krimp van aantal koeien, kippen en varkens lijkt overal onvermijdbaar
PREMIUM
Afbeelding
Kunst Romanticus Jasper van Deutekom schildert ‘Bijzonder Alledaags’