Met passie nadenken hoe je foto maakt

Achtergrond

Zes jaar geleden begon Groenendijk met digitale fotografie bij Cultura. ,,Daarvoor deed ik analoge fotografie. Er zit een heel groot verschil tussen de twee manieren van fotograferen. Analoog is vrij ambachtelijk. Dat heeft ook iets leuks. Het heeft hetzelfde ambachtelijke als schilderen. Ontwikkelen deed ik ook, ja. Ik deed alles. Ik had een geweldige doka, die ik zelf had ontworpen. Zelf gaf ik dat door aan de architect van Cultura. Hij heeft het mooi uitgevoerd.”

EDE - De cursus digitale fotografie bij Cultura is nu ook toegankelijk voor jongeren in de leeftijd van zeven tot acht jaar. Docent Bart Groenendijk geeft op woensdagmiddag 13 oktober van twee uur tot half vijf een workshop digitale portretfotografie. ,,De meeste mensen kennen de mogelijkheden van digitale fotografie niet. De cursus heeft ook daarom een functie.” door Jan de Boer

Om ook goed op te hoogte te zijn met de digitale fotografie moest Groenendijk zich op zijn leeftijd zich zoals hij noemt ‘vet bijspijkeren’. ,,Om enige zingeving naar die digitale fotografie te krijgen. Je moest weten wat waar en wat niet waar was. Die ontwikkeling ging op een gegeven moment zo hard. Ik ben nu gelukkig tot de ontdekking gekomen, dat in digitale fotografie ontzettend veel aspecten zitten die gewoon ook in de analoge fotografie zitten.”

Eén aspect is dat je na moet denken hoe je een foto gaat maken, aldus de in Arnhem wonende docent. ,,Je moet niet denken dat je even knippert en de foto in een fotoshop doet. Je moet met passie nadenken hoe je een foto gaat maken. Anders gaat het toch fout. Daar ben ik ontzettend blij om. Wat leuk is dat ik in mijn cursus ook grote foto’s laat afdrukken. Vroeger deden we dat ook, maar dat is een hele lange tijd weggeweest. De hype was een beetje dat je een digitaal scherm voor foto’s had. En dat je foto’s overhevelde naar de computer en dat je de foto’s daarvan af bekeek.”

,,Dat vonden de mensen ooit te gek,” gaat hij verder. ,,Toen is er een tijd geweest, dat er opeens gezegd werd ‘maar, ja de camera heeft een miljoen pixels en dat is alleen maar ten nadele van je foto’. Dat had te maken met de resolutie van je scherm. Het scherm was er niet op aangepast. Dat is nog steeds zo, dat kan niet. Het gekke is dat de digitale media wel zo werkt. Je beoordeelt een foto op je digitale schermpje van je toestel. Dat moet je leren, want het scherm is natuurlijk veel te klein. Je moet er voor zorgen dat je thuis een hele goede monitor hebt . Tenminste als je professioneel wilt werken.”

Belangrijk is om er voor te zorgen, dat je je - nadat je de foto bij de fotograaf brengt - niet kapot schrikt. ,,Het resultaat kan heel erg tegen vallen bij iedereen. Bijna niemand heeft de computer thuis goed staan.” Digitale fotografie is niet zo eenvoudig als velen denken, stelt Groenendijk. ,,Het zit in dezelfde orde als bij muziek waar je toonladders moeten oefenen. Bij schilderen moet je ook oefenen met mengen van bepaalde kleuren. Digitale fotografie heeft hetzelfde ambachtelijke als andere dingen.”

De mogelijkheden van de digitale fotografie zijn fantastisch, aldus Groenendijk. ,,Het is wel zo, dat mensen ongelooflijk goed moeten nadenken wat ze doen. Je moet natuurlijk ook selecteren. Ik begin met de mogelijkheden van de camera. Net als bij het autorijden. Daar moet je kunnen schakelen en sturen. Dan pas kun je de weg op rijden. Als je een camera aanschaft, moet je sowieso al een beetje begrijpen hoe zo’n ding werkt. Vele mensen kopen een prachtige camera en zetten ‘m op ‘automaat’.”

Groenendijk is geïnteresseerd in mensen, die mooie foto’s maken. ,,Op de cursus maak ik alleen mensen mee, die ontzettend enthousiast zijn. De cursus voor volwassenen wordt één keer per week gegeven en duurt tweeënhalf uur. Er is ruimte voor cursisten. Sinds vorig jaar ben ik met kinderen bezig. Dat is de beste generatie. Zij zijn opgegroeid met de digitale mogelijkheden. Op een volwassen cursus moet ik meer uitleggen dan aan de kinderen. Zij snappen het meteen, zij hebben fantasie en verweven zijn met de computer.”

Foto:

Bart Groenendijk: ,,Ik moest voor digitale fotografie wel even ‘vet bijspijkeren’.”

advertentie