Ook station Ede-Wageningen gaat het loket sluiten.
Ook station Ede-Wageningen gaat het loket sluiten. Rob van Geel

De NS-loketten gaan dicht!

Lokaal/Activiteiten Deel je nieuws

De NS gaat de loketten op stations sluiten. Er kan heel veel digitaal maar nog steeds niet alles voor iedereen. De Koplopers Inclusie van Ede willen onderzoeken wat er niet kan en wat mensen nodig hebben.

NS gaat 21 servicebalies sluiten, waaronder die op station Ede Wageningen. De verwachting is dat dit in het voorjaar gebeurd. De plannen liggen nu bij de ondernemingsraad en reizigersorganisaties.

In 2004 werd 63 procent van alle treinkaartjes gekocht aan het loket. In 2019 was dat nog maar 12 procent. De online kaartverkoop via ns.nl en de app ging van vrijwel nul in 2009 naar bijna 30 procent.

Voor de helft van de tijd zit de medewerker aan de balie er voor niets. Gezocht wordt naar alternatieve vormen van persoonlijke service, aangezien veel met name oudere mensen de weg niet (goed) kennen op het internet.

Servicemedewerkers op het perron die reizigers bij een probleem de weg wijzen. Hulp in de kiosk of bewaakte fietsenstalling, en meer OV-servicewinkels waar dat zinvol is. Ook op station Ede Wageningen zou een combinatie van trein en bus informatie, dus via één loket, goed bruikbaar zijn.

Belangrijk is dat de behoefte aan hulp wordt geïnventariseerd. We kunnen dan vaststellen wat echt nodig is. De koplopers Inclusie, o.a. adviesorgaan van de gemeente Ede, willen graag weten waarmee u hulp wilt hebben op het station.

Misschien moet het alternatief maar er is vast een oplossing te vinden. Help ons met dingen waar u op een station tegenaan loopt. Misschien zelfs met een oplossing? We gaan samen met de NS en de gemeente Ede nadenken over uitboerbare en betaalbare mogelijkheden.

Stuur je op- en aanmerkingen naar koplopersede@gmail.com of geef ze telefonisch door aan Yvonne van Geel: 0318-65 01 02

advertentie