Klimaatkloof

2 januari 2019 om 07:05 Lokaal/Column

De Vrije Universiteit in Amsterdam deed onderzoek naar de zorg over ons klimaat (VNG Magazine). In mijn woorden was de uitkomst dat de stedeling met een hoog inkomen het meest natuur- en diervriendelijk is. De bewoner van het platteland geeft minder om dieren, planten en bomen, aldus dit onderzoek. Oneens!

Mijn mening is toch dat degene die op het platteland woont, er belangen heeft, er soms van afhankelijk is, er ook het beste voor zorgt. Makkelijk praten 40 hoog in Rotterdam in je appartement van een half miljoen met airco over een boom of een kip op het platteland. En ondertussen in je dure kleding van Aziatisch textiel per vervuilend vrachtschip aangevoerd, je Parma- of Iberische ham of tilapia verorberen en de volgende vliegvakantie naar India boeken.

In Frankrijk bedacht president Macron vergaande maatregelen voor het klimaat. In Parijs en ander Franse steden heb je openbaar vervoer. De meeste Fransen wonen op het platteland, verdienen niet zoveel en hebben een auto nodig voor alleen al werk, familie en doktersbezoek. De maatregelen worden voor hun omgeving, hun natuur bedacht door stedelingen die er geen last van hebben. Dat is het gevoel.

Bij een hoog inkomen leg je eerder zonnepanelen op je dak dan bij een laag inkomen. In het eerste geval heb je meer rendement dan op de bank, de ander moet er voor lenen. Of kan niet eens een betaalbaar huis vinden. Jij ruilt je auto in tegen een tweedehands. Iemand met veel geld koop een Tesla met grote belastingvoordelen. Dat begrijpen mensen terecht niet. sociaal economische gevolgen van energietransitie worden onderschat. Zie Frankrijk.

Kom eens fietsen en wandelen op de Veluwe, dichterbij dan Cambodja. Zouden mensen die soms al generaties met natuur en dieren omgaan geen tips voor je hebben.

Ik denk het juist wel, nu zijn er vooroordelen, het gaat over elkaar, in plaats van met elkaar. Leg uit waarom maatregelen nodig zijn. Sla die brug snel, anders wordt de kloof alleen maar groter.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie