Sinterklaas is weer in het land. Het levert speelgoedwinkels extra omzet op.
Sinterklaas is weer in het land. Het levert speelgoedwinkels extra omzet op. Freek Wolff

Hulpsinterklazen aan zet: 'De drukte in onze winkel begint toe te nemen'

Maatschappelijk

EDE Het zijn drukke tijden voor de vele hulpsinterklazen. Voordat het 5 december is, moeten zij nog volop inkopen doen. In de gemeente Ede is dat niet anders en daarom zochten wij contact met een aantal winkels die speelgoed verkopen. Zijn het gouden tijden, is het merkbaar dat niet iedereen hetzelfde budget heeft en hoe zit het met de concurrentie? 

Bij Cadeauhuis Ede bereiden ze zich goed voor op deze periode van het jaar. ,,Je weet dat het eraan zit te komen en daar speel je op in", zegt eigenaresse Paula Cornelisse. ,,We hebben extra koopavonden en op zaterdag hebben we nu zomaar tien personeelsleden aan het werk. Die verdelen we goed, dus twee collega's achter de kassa, drie inpakkers en een paar mensen die advies geven. De drukte begint al aardig toe te nemen." Cornelisse zegt van de eigen kracht uit te gaan en niet heel veel op (online) concurrenten te letten. ,,We spelen in op de behoefte van de klant met een goed en gevarieerd assortiment."

KOOPAVONDEN Colinda Vlastuin van Top 1Toys in Lunteren merkt ook dat het drukker begint te worden. ,,We hebben hier in het dorp niet heel veel concurrentie. Ook merk je dat we klanten uit Ede krijgen, maar dat zal andersom wellicht ook het geval zijn. Door bepaalde acties te houden probeer je extra mensen naar de winkel te krijgen." De zaak kent geen extra koopavonden, maar ,,op afspraak valt er richting de feestdagen wel wat te regelen."

Bij de online-winkel Lobbes.nl zijn het, los van Sinterklaas, gouden tijden. ,,We zijn hard aan het werk gezet door de Sint", zegt Fabian de Kort. De medewerker communicatie en marketing maakt duidelijk dat het nog weer drukker is vergeleken met vorig jaar. ,,We hebben een heel groot assortiment met unieke producten. Daarvoor hebben we ook een eigen doelgroep. Er zijn steeds meer mensen die cadeaus online bestellen."

Tegenwoordig kan ik koopavond wel in m'n eentje aan

Minder jubelstemming is er bij Evert-Jan Elbertsen van Warenhuis Elbertsen in Wekerom. Hij merkt dat online aanbieders veel omzet 'wegsnoepen'. ,,Ieder jaar leveren we in helaas en ik ben bang dat dat alleen maar erger gaat worden de komende jaren." Het feit dat winkels in Wekerom veelal verschillende sluitingstijden hanteren is volgens Elbertsen ook niet positief. ,,Het is een opeenstapeling van factoren waardoor het steeds moeilijker wordt om het hoofd boven water te houden. In het verleden stonden we op koopavond met twee personen achter de kassa. Tegenwoordig kan ik het eenvoudig in m'n eentje aan." 

Elbertsen zegt dat zijn opa 95 jaar geleden is begonnen met de winkel en dat hij inmiddels de derde generatie is. ,,Een vierde generatie om de winkel op den duur voort te zetten is er niet en dat begrijp ik wel. Ik werk zes dagen per week en het is lastig om er iets aan over te houden."

Hulpsinten geven de laatste jaren fors meer geld uit. Vorig jaar was dit meer dan 113 euro per persoon aan Sinterklaascadeaus. Vergeleken met 2017 is dit een stijging van 10 procent, blijkt uit onderzoek van Lootjestrekken.nl. Ook onderzocht de site welk aspect van de voorbereiding op het feest de meeste moeite kost. Geschikte cadeaus vinden blijkt het lastigst. Het kopen van cadeaus wordt het meest plezierig gevonden. Volgens de site viert 57 procent van de Nederlanders Sinterklaas. Dat is gelijk aan voorgaande jaren.

De vele hulpsinterklazen hebben volgens de winkeliers duidelijk niet allemaal evenveel budget. Toch is het niet perse zo dat mensen die kleine(re) cadeaus kopen het financieel lastiger hebben. ,,Het is ook een kwestie van normen en waarden", zegt Colinda Vlastuin van Top 1 Toys. ,,Sommige mensen kopen een schoencadeautje van 10 euro waar anderen daar maar 3 of 4 euro aan willen besteden." 

Paula Cornelisse (Cadeauhuis Ede) beaamt dat. ,,Mensen hebben een bedrag in hun hoofd en dat willen ze besteden aan pakjesavond. Voor ons is iedere klant evenveel waard. We willen graag een goed advies geven en mensen tevreden de deur uit laten gaan." 

NATIONALE RUILDAG Dat 6 december door sommige mensen als 'nationale ruildag' wordt gezien komt niet overeen met hetgeen bovenstaande winkeliers in de gemeente Ede ervaren. ,,Natuurlijk komt er soms wat terug, maar de hoeveelheid valt wel mee. Als een stift het bijvoorbeeld niet doet, dan geven we een nieuw exemplaar. Bij winkels zoals die van ons ligt de drempel volgens mij wat lager om terug te komen als er eventueel problemen zijn", aldus Evert-Jan Elbertsen. ,,Mensen weten wat ze willen", zegt Paula Cornelisse. ,,Ze maken vaak een weloverwogen keuze aan de hand van een verlanglijstje. Er wordt eigenlijk maar weinig teruggebracht."

Bij Lobbes gingen er maandag nog 3.000 pakketjes de deur uit. Volop concurrentie voor fysieke winkels zou je dus zeggen. Toch is Fabian de Kort van mening dat er ook toekomst is voor de, zeg maar, traditionele speelgoedwinkel. ,,Ik denk dat die altijd zullen blijven bestaan. Er zijn toch veel mensen die speelgoed vast willen houden en die willen rondlopen in een winkel." 

Door Barry Wensink

advertentie