De kruising in Otterlo die aanleiding was voor de column 'Fiets of auto, wie steekt er eigenlijk over?'
De kruising in Otterlo die aanleiding was voor de column 'Fiets of auto, wie steekt er eigenlijk over?' BDUmedia
Reactie op column

‘Leer mensen zelf verantwoordelijkheid te dragen voor gedrag in verkeer’

12 oktober 2020 om 15:47 Opinie

OTTERLO/EDE  ’Fiets of auto, wie steekt er eigenlijk over?’ Een vreemde vraag. Als men dat verschil niet kan zien, lijkt het mij niet verstandig om zich zelfstandig in het verkeer te begeven, dat is immers vragen om ongelukken! De column met deze titel bleek echter te gaan over de voorrangsregels, ofwel wie er voorrang heeft en wie niet. En of de huidige situatie wel wenselijk is.

Wat wenselijk is in het verkeer hangt echter geheel af van wie ernaar kijkt: automobilist, fietser en voetganger zullen daar verschillend tegenaan kijken. Ook de reden van hun aanwezigheid op de betreffende plaats zal hun mening doen veranderen. De doorgaande automobilist of fietser, op weg naar werk of huis, wil vooral op kunnen schieten. Een toerist heeft echter minder haast.

DE SNELSTE De columnist stelt ‘het recht van de snelste’ ter discussie (een recht dat al meer dan twintig jaar niet meer bestaat) en stelt dat het logisch zou zijn als automobilisten voorrang verlenen in plaats van voetgangers. Dit wordt onderbouwd door enkele nieuwsfeitjes en een ‘verbijsterend’ aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop.

VERBIJSTEREND LAAG In werkelijkheid is het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop juist verbijsterend laag! Al meer dan vijftien jaar lang overlijden er in Nederland minder dan 1.000 mensen in het verkeer, de afgelopen tien jaar schommelt dit getal rond de 700. In 2019 betrof het 617 personen. Ter vergelijking: vorig jaar zijn er 4.720 personen overleden als gevolg van een valpartij en hebben 1.811 mensen zelfmoord gepleegd.

In al deze gevallen is er natuurlijk sprake van een enorm menselijk leed en daar wil ik ook niets aan afdoen, voor de slachtoffers en hun nabestaanden is elk sterfgeval in- en intriest.

VOORZICHTIG OVERSTEKEN Overheden en wegbeheerders bepalen voorrangsregels voornamelijk op basis van het gebruik van een weggedeelte. Aangezien de Arnhemseweg in Otterlo, waar de columnist naar verwijst, een doorgaande weg is, is het logisch dat het verkeer op die weg (dus ook fietsers), voorrang hebben. Dus moeten voetgangers, fietsers én automobilisten voorzichtig oversteken! Waarmee ik niet wil zeggen dat iemand die wel voorrang heeft niet voorzichtig hoeft te zijn...

BOOSDOENER Wat mij echter in dit soort discussies verbaast, is dat vrijwel altijd wordt gewezen naar de automobilist als de boosdoener en dat de overheid daar iets aan zou moeten doen. Waarom? In verreweg de meeste situaties is duidelijk wie er voorrang heeft en dient eenieder zich overeenkomstig verantwoordelijk te gedragen. Maar die verantwoordelijkheid wordt meestal eenzijdig bij de automobilist neergelegd. 

Waarom wordt een automobilist die op een voorrangsweg ‘s avonds een overstekende appende fietser zonder licht aanrijdt, toch aansprakelijk gesteld? ‘Omdat hij rekening dient te houden met kwetsbare weggebruikers’, is dan het antwoord. Maar heeft die weggebruiker dan zelf niet de verantwoordelijkheid rekening te houden met zijn eigen kwetsbaarheid? 

KINDEREN In het geval van kleine kinderen natuurlijk niet, daarom moeten bestuurders inderdaad opletten en rekening houden met onverwachte situaties. Maar als kinderen niet leren dat zij zelf op moeten letten, als zij juist leren dat ze kunnen doen en laten waar ze zin in hebben, omdat de ander altijd rekening moet houden met hén, dan ontwikkel je een mentaliteit, een gebrek aan eigen verantwoordelijkheid, die niet zomaar verandert als ze volwassen worden. Ook niet achter het stuur van een auto. 

ZELF VERANTWOORDELIJK Daar ligt in mijn ogen een taak voor de overheid, om mensen weer te leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun gedrag, in plaats van iedereen tegen alles te willen beschermen. Zelfs tegen zichzelf! Hoe hard het ook is: van leven ga je dood. En het is aan onszelf om te voorkomen dat we sterven, omdat we maling hebben aan onze eigen kwetsbaarheid of zelfs aan onze stupiditeit. Bijvoorbeeld door te appen in het verkeer...

Elmar Donker, Ede

Reageren? Mail naar ede.stad@bdu.nl.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie