Afbeelding ter illustratie
Afbeelding ter illustratie Bdumedia

Verkeer in Ede veilig, maar aantal ongevallen neemt toe

13 maart 2021 om 20:00 Overig

EDE Het ongevallenbeeld in Ede is volgens het college onduidelijk te noemen. ,,Dit houdt in dat er binnen de gemeente geen notoire black spots aanwezig zijn. Alleen kijken naar ongevallen levert dan ook geen goede conclusies op als het gaat om waar de grootste risico´s zijn die kunnen leiden tot verkeersongevallen. Toch zien we in heel Nederland het aantal verkeersongevallen toenemen.” Uit onderzoek van RLT Nieuws zou blijken dat meerdere wijken en buurten in Ede slecht tot zeer slecht scoren qua verkeersveiligheid. Het raadslid Jan Willem Nuis (CDA) had er vragen over gesteld aan het college. Met name het Beatrixpark werd genoemd als risicovolle wijk.

Gerard van Wijk

Vier jaar geleden heeft Ede een verkeersveiligheidsnota opgesteld en daarbij is ook gekeken naar de verkeersveiligheid in woonbuurten. ,,Destijds was de conclusie dat in de Bloemenbuurt, Oranjebuurt en Klaphekbuurt (allen in Ede) relatief veel ongevallen plaatsvinden. Oorzaken van ongevallen die destijds werden genoemd is dat het buurten zijn met een oudere vormgeving en bebouwing, wegen met veel gemengd verkeer, veel doorgaans verkeer en veel scholieren en fietsers. Eenzelfde oorzaak kan worden toegewezen als het gaat om het Beatrixpark.” 

Volgens het college kan het aantal ongevallen in een buurt verschillen, omdat niet alleen de inrichting van wegen, maar ook andere factoren invloed uitoefenen op dit aantal. ,,Ede heeft kenmerken die kunnen bijdragen aan een groter risico op ongevallen. Zo kent Ede een groot buitengebied, waarin relatief lange rechte wegen liggen. Onverantwoord rijgedrag dat hier regelmatig plaatsvindt leidt tot gevaarlijke situaties op de weg. Tevens zijn er specifieke doelgroepen met een verhoogd risicoprofiel, zoals senioren op de (elektrische) fiets of scholieren die samen naar school reizen.”

Hoewel Ede geen notoire black spots kent wil dit niet zeggen dat er geen specifieke locaties zijn waar ,,buitenproportioneel veel ongevallen plaatsvinden.” Volgens het college worden deze locaties vrijwel allemaal opgepakt met fysieke aanpassingen. Als voorbeelden worden genoemd de fietsplanprojecten en de rotondes bij Cultura en Tooroplaan/Vincent van Goghstraat in Ede. De gemeente heeft bijna één miljoen euro ontvangen in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. ,,Deze gelden bieden extra financiële slagkracht aan nieuwe en bestaande projecten, om de verkeersveiligheid in Ede te verbeteren.” 

Er wordt ook gewerkt aan gedragsverandering: het dragen van verlichting, rijden zonder alcohol en houden aan de snelheid. Geplande projecten zijn onder meer de herinrichting van de Telefoonweg en de Verlengde Maanderweg, de Bloemenbuurt en de Zeeheldenbuurt. ,,Er wordt verder gekeken dan alleen het aantal ongevallen op een weg, juist ook om onveilige wegen die niet terugkomen in de ongevallencijfers op te sporen. Daarnaast vormen meldingen vanuit de samenleving een belangrijke bron van informatie.” 

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie