Afbeelding
Foto Pexels

Verschillende marketingstrategieën voor beginnende ondernemers

22 maart 2024 om 16:32 Partnercontent

Als beginnende ondernemer sta je voor veel uitdagingen. Je wilt natuurlijk je merk en bedrijf bekend maken bij je doelgroep, maar hoe doe je dat? En omdat er zoveel concurrenten zijn, kan het ook nog eens erg overweldigend zijn. Je staat voor de uitdaging om niet alleen een goed product of goede dienst te leveren, je moet ook jezelf zien te onderscheiden in deze competitieve markt. Een van de belangrijkste aspecten van het opbouwen van een succesvol bedrijf, is het toepassen van verschillende marketingstrategieën. Dit is zowel online als offline. Maar welke zijn er allemaal en welke passen er bij jouw bedrijf? In deze blog lichten we een aantal marketingstrategieën toe waarmee jij je bedrijf nog beter in kaart kunt brengen.

Brand identity

Een sterke merkidentiteit is niet alleen belangrijk voor grote bedrijven, het is ook een onmisbaar aspect voor beginnende ondernemers. Hoe groot je onderneming ook is, je moet een eigen merkidentiteit hebben om op de kunnen vallen bij je doelgroep. Dit omvat alles wat jouw bedrijf uniek en bijzonder maakt, van de vormgeving tot aan je kernwaarden. Als beginnende ondernemer is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je merkidentiteit goed is, zodat je deze ook consistent kunt uitdragen. Een effectieve manier om je merkidentiteit te versterken, is door een visuele identiteit en duidelijke boodschap te creëren die aansluit bij je doelgroep. Hiermee onderscheid je jezelf van concurrenten en zorg je ervoor dat je een blijvende indruk achterlaat bij klanten. Denk hierbij aan het ontwerpen van een herkenbaar logo en een consistent gebruik van bepaalde kleuren en bepaalde typografie. Ook kunnen bedrukte polsbandjes met jouw logo een manier zijn om op te vallen bij je doelgroep. Deel deze uit bij evenementen en beurzen om je bekendheid te vergroten.

Contentmarketing

Contentmarketing is een bekende, maar erg krachtige strategie om je expertise te laten zien aan je doelgroep. Door waardevolle content te delen in de vorm van blogposts, video’s en foto’s, bouw je een relatie op met je doelgroep en zullen zij sneller klanten worden bij je bedrijf. Als beginnende ondernemer kun je beginnen met het beantwoorden van de vragen en oplossen van de problemen van je doelgroep. Doe dit door middel van passende en relevante content. Door consistent te blijven in je contentmarketing en enkel content te delen die waardevol is, zul je merken dat je een steeds grotere plek inneemt binnen de competitieve markt. Mensen gaan voor nuttige informatie naar jouw bedrijf en op deze manier zul je ook klanten aantrekken. Om je contentmarketing nog meer te versterken, kun je maxilia relatiegeschenken inzetten. Door deze te gebruiken om loyale volgers van je socialmediakanalen te bedanken, laat je een blijvende indruk achter. Je doelgroep merkt dat je persoonlijk bent en het support van je klanten niet ongezien voorbij laat gaan. Zulke kleine acties kunnen een grote indruk achterlaten waardoor de klantloyaliteit alleen maar vergroot.

Samenwerkingen

Hoewel er veel concurrenten zullen zijn, kun je deze juist ook op een andere manier zien. Stel dat er een bedrijf is dat een product of dienst aanbiedt die aanvullend werkt op jouw product of dienst, kan dit juist in je voordeel werken. Door samen te werken bundel je dus eigenlijk je krachten samen, en introduceer je je doelgroep aan elkaar. Op deze manier zul je je klantenbasis alleen maar vergroten. Je kunt profiteren van elkaars expertise, netwerk en klanten en krijgt daardoor meer exposure voor je bedrijf. Denk aan gezamenlijke marketingcampagnes of het samenvoegen van jullie producten of diensten.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie