Afbeelding
Foto Unsplash

5 Vragen over verzenden

16 april 2024 om 16:19 Partnercontent

Of je nu een webshop runt, of dat je een pakketje moet retourneren, iedereen krijgt er wel eens mee te maken; het versturen van een pakketje. Ondanks dat het zo makkelijk lijkt, zijn er wel een aantal zaken waar je op moet letten, stelt Boxstuff.nl. Het bedrijf uit Ede beantwoordt vijf vragen over het versturen van pakketten.

1. Hoe kom ik aan een geschikt verzendlabel?

Je kunt op verschillende manieren aan een geschikt verzendlabel komen. Retourneer je een pakketje? Dan kan het zijn dat je van de afzender een geschikt verzendlabel toegestuurd krijgt waarmee je het pakket kunt retourneren. Moet je zelf zorg dragen voor het label? Dan kun je dit ook op verschillende manieren doen. Via de website van de vervoerder kun je eenvoudig online een verzendlabel aanmaken. Het voordeel hiervan is dat je hier ook direct met iDeal kunt afrekenen en vaak ook nog een kleine korting krijgt ten opzichte van de prijs van een label bij een pakketpunt.

2. Hoelang duurt het voordat de vervoerder mijn pakketje bezorgt?

Doorgaans kunnen vervoerders zoals PostNL, DPD, en DHL een pakketje in Nederland binnen één werkdag leveren, mits het pakket op tijd is afgehaald of voor de lichtingstijd van het pakketpunt is afgeleverd. Voor leveringen naar het buitenland kunnen langere levertijden gelden.

3. Hoe groot en hoe zwaar mag mijn pakket maximaal zijn?          

Dit verschilt per vervoerder. Toch liggen de afmetingen en het gewicht per vervoerder niet heel ver uit elkaar. Ons advies is om de website van de vervoerder te raadplegen om de actuele afmetingen en gewichten te bekijken.

4. Hoe kan ik beschadiging van producten tijdens verzending voorkomen?          

Ook bij het verzenden van een pakket geldt: voorkomen is beter dan genezen. Je wilt daarom alles doen om te voorkomen dat het product beschadigd bij de ontvanger aankomt. Maar hoe doe je dit? Het lijkt misschien een open deur, maar zorg dat je gebruikmaakt van stevig verpakkingsmateriaal. Zoek een stevige doos en gebruik tape die niet snel loslaat en breekt. Let bij de doos ook op de afmeting. Hoe meer ruimte er in de doos overblijft, hoe groter de kans op beschadigingen is. Daarbij wil je natuurlijk ook niet een te kleine doos die net om je artikel heen past. Je wilt namelijk ook wat ruimte overhouden voor opvulmateriaal dat eventuele klappen of schokken die het pakket te verduren krijgt, kan opvangen.

5. Wat moet ik doen als een pakket verloren gaat of niet wordt afgeleverd?          

Als een pakket verloren gaat of niet wordt afgeleverd, is het belangrijk om eerst de trackinginformatie te controleren op de website van de vervoerder. Dit kan inzicht geven in waar het pakket zich mogelijk bevindt of waarom de levering is vertraagd. Mocht deze informatie geen duidelijkheid bieden, is het verstandig om direct contact op te nemen met de vervoerder voor meer specifieke details over de status van je zending. Vraag indien nodig naar een onderzoek naar het pakket. Het is ook een goed idee om bij de ontvanger na te gaan of het pakket per ongeluk bij een buurman is afgeleverd of misschien op een ongebruikelijke plaats bij het afleveradres is gezet. Als na deze controles blijkt dat het pakket daadwerkelijk verloren is gegaan, kun je een claim indienen bij de vervoerder. Zorg dat je alle relevante documentatie, zoals verzendbewijzen en facturen, bij de hand hebt. Mocht je

Het pakket niet aanvullend verzekerd hebben, dan heb je volgens de algemene vervoerderscondities (AVC) recht op € 3,40 per kilo. Als je pakket meer waard is dan het bedrag dat vergoed wordt, dan is het na een dergelijk incident verstandig om na te denken over het afsluiten van een verzendverzekering of transportverzekering voor toekomstige zendingen. Dit is vooral verstandig als je regelmatig waardevolle goederen verzendt. Dit kan helpen toekomstige verliezen te voorkomen en biedt een extra zekerheid.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie