Afbeelding
cv maken

9 Tips om een onberispelijk CV op te stellen

Partnercontent

Net als een visitekaartje bepaalt een cv het imago van een kandidaat. Daarom zal een beroepsbeoefenaar, zelfs met een solide carrière en een onberispelijke academische achtergrond, nauwelijks de belangstelling van een bedrijf wekken als hij zichzelf niet correct kan presenteren.

In dit artikel hebben we een aantal waardevolle tips verzameld om je te helpen zodat je eenvoudig een cv kunt maken. Kijk hier eens naar!

1. Wees objectief

Het is gebruikelijk dat bij het bekendmaken van een vacature een bedrijf, vooral de meest gerenommeerde, dagelijks tientallen cv’s ontvangt. Met zoveel mogelijkheden om te analyseren, komt het vaak voor dat cv’s met drie of vier pagina’s vol ervaringen en cursussen die niet bij die specifieke vacature passen, terzijde worden geschoven.

Maak bij het organiseren van de informatie het lezen en interpreteren ervan voor de beoordelaar gemakkelijker. Voeg alleen de cursussen, beroepservaringen en opleidingen toe die differentieel en belangrijk zijn voor die positie. 

Als je bijvoorbeeld solliciteert naar een functie of een stage bij de administratie, zal een cursus theater tolken je niet helpen de baan te krijgen.

2. Kies de juiste maat en het juiste formaat

De objectiviteit van een cv wordt weerspiegeld in de omvang ervan. Er is geen officiële regel voor het juiste aantal pagina’s, maar het ideaal is niet meer dan twee. Wat de opmaak betreft, gebruik lettertypes die het lezen vergemakkelijken, zoals Arial, Verdana en Times New Roman, met lettergrootte 12 voor de tekst en 14 of 16 voor koppen en tussenkoppen en de automatische kleur van jouw tekstverwerker. 

Laat alle informatie goed gesegmenteerd en geef de voorkeur aan een schonere lay-out. Als jouw cv wordt afgedrukt, gebruik dan een vel wit A4-papier.

Veel beroepen, zoals design, geven de voorkeur aan meer oneerbiedige kandidaten, die met een goede virtuele portfolio en een innovatief cv hun creatieve vermogen tonen. Als je niet op een van deze banen solliciteert, blijf dan bij een meer klassieke vorm om fouten te voorkomen.

3. Prioriteiten stellen voor essentiële informatie

Elk CV moet veel basisinformatie bevatten over opleiding, werkervaring en studierichtingen. Het belangrijkste is dat je niet liegt. Op een bepaald moment van aanwerving of evaluatie, kan je geconfronteerd worden.

Verpest je professionele imago dus niet. Zelfs als je denkt dat je niet de ideale kwalificatie hebt, ziet dat bedrijf misschien toch iets meer in je. 

4. Persoonlijke gegevens

Dit onderwerp verzamelt al jouw persoonlijke gegevens en manieren om met het bedrijf in contact te komen. De belangrijkste gegevens zijn naam, geboortedatum, adres, stad en deelstaat, alsmede thuis, mobiel, e-mail en sociale netwerken - voor het geval je die met de beoordelaar wilt delen.

5. Doelstelling

Jouw professionele doelstelling moet zo beknopt mogelijk zijn. Als je bijvoorbeeld solliciteert naar een functie als adviseur, vat je jouw zin samen in “optreden op het gebied van communicatie-advies”. Het is belangrijk dat persoonlijke doelen, plannen en professionele dromen niet worden genoemd. Dit onderwerp heeft betrekking op de functie die je ambieert en andere details moet je voor het interview moment overlaten.

6. Academische achtergrond

Dit onderwerp is gericht op je opleiding. Het is echter niet nodig een volledige academische achtergrond te presenteren, maar wel de meest recente, zoals jouw afstuderen op dit gebied. Vergeet niet aan te geven of zij zijn afgesloten of nog in uitvoering zijn.

7. Beroepservaring

Vat jouw loopbaan samen van de meest recente tot de oudste beroepservaring. Begin met de naam van het bedrijf, gevolgd door het jaar van indiensttreding en uitdiensttreding, en de beklede functie. Geef een korte presentatie van jouw activiteiten en de relevante resultaten die je in die periode hebt bereikt. Probeer niet meer dan drie regels te geven voor elk bedrijf waarvoor je hebt gewerkt.

8. Cursussen en kwalificaties

Vermeld alle belangrijke en onderscheidende kwalificaties voor de functie waarnaar je solliciteert. Computervaardigheden, opleidingen op jouw werkgebied en taalcursussen worden door bedrijven zeer op prijs gesteld. Als je een andere taal beheerst, vermeld dan het niveau van jouw spreekvaardigheid: basis, gemiddeld of gevorderd.

9. Wees voorzichtig bij het invoegen van jouw foto

Een foto bijvoegen of niet? Dit is een van de belangrijkste twijfels van degenen die op zoek zijn naar tips om een cv op te stellen. Een paar jaar geleden eisten bedrijven dat foto’s bij de inhoud werden gevoegd. Vandaag is dat niet meer nodig.

Als de vacature vereist dat een foto wordt gestuurd, moet je voorzichtig zijn. Plaats een foto met hoge resolutie, op een witte achtergrond. Vermijd het sturen van selfies of ontspannen foto’s. Dit zal jouw professionele imago zijn voor het bedrijf, dus houd een formele uitdrukking en uitstraling. Geef de voorkeur aan het formaat 3×4, zodat de afbeelding niet te veel ruimte inneemt op je cv.  

advertentie
advertentie