Afbeelding
Photo by Aidan Howe on Unsplash

Advertentiebeleid voor nieuwe online casino´s

Partnercontent

Er wordt steeds meer gesproken over het aan banden leggen van gokreclames sinds deze zijn toegestaan door het reguleren van de online gokmarkt in Nederland. 

Op dit moment zijn er een vijftiental aanbieders actief, maar er zullen in de nabije toekomst nog veel meer nieuwe online casino’s bij gaan komen. Een aantal van de grootste internationale kansspelaanbieders was namelijk tot 1 april jl. uitgesloten van het aanvragen van een Nederlandse vergunning omdat zij zich op Nederlandse spelers richtten op het moment dat dat nog niet was toegestaan.

Ondanks de zeer expliciete waarschuwingen van de Kansspelautoriteit (KSA) dat dit niet was toegestaan en daar op gehandhaafd zou worden, bleven bedrijven zoals ‘s werelds grootste pokersite, Pokerstars, Nederlandse spelers accepteren tot het moment dat zij hiervoor een boete ontvingen.

Zoals in veel industrieën wegen de commerciële belangen zwaarder dan ethische principes en dat is logisch. Als je jezelf beperkingen oplegt waar je concurrenten dat niet doen, doe je jezelf te kort. En dit is ook wat we op dit moment in het advertentiebeleid zien.

Ondanks dat er afgesproken is dat reclames niet op jongvolwassenen (tot 24 jaar) gericht mogen zijn, zijn er vele bekende Nederlanders, die ook een jong publiek aanspreken, gestrikt om reclame voor gokken te maken. En van de zelfregulering waar aanbieders voor pleiten is als consument vrijwel niets te merken. Natuurlijk is iedere reclame die je ziet er één meer ten opzichte van een jaar geleden, maar zeker online zul je als je in de doelgroep valt door “targeted advertising” de een na de andere reclame te zien krijgen.

Nu is doelgericht adverteren hierin zowel een vloek als een zegen. De vloek is dat we tegenwoordig overal online getraceerd worden wat grote privacy risico’s met zich mee brengt, de zegen is dat door specifieke doelgroepen te richten, kwetsbare groepen in principe buiten schot gelaten zouden kunnen worden. 

Hierbij moet natuurlijk wel een groot voorbehoud gemaakt worden, advertentiebedrijven hebben namelijk geen toegang tot het CRUKS register waarin mensen staan die (door zichzelf) uitgesloten zijn van (online) casino’s. En ook hier geldt dat het systeem is ontworpen om geld te verdienen, niet om de consument te beschermen.

Hoewel gokken, net zoals drinken prima op een verantwoordelijke manier kan en er slechts een heel klein deel van de mensen problemen mee krijgt, valt er wel wat voor te zeggen om net als bij alcohol strenge regels omtrent reclame vast te leggen. Minder blootstelling zal uiteindelijk tot minder consumptie leiden en daarmee zal ook het aantal probleemgevallen afnemen. 

In afwachting van strengere regels die voor het hele land en alle manieren van adverteren gaan gelden, kunnen gemeenten zelf op dit moment ook al maatregelen nemen zoals bijvoorbeeld Tilburg doet. Vanaf 2023 heeft Tilburg namelijk een verbod op buitenreclame zoals bijvoorbeeld in bushokjes omdat in hun ogen het promoten van gokken niet past bij hun streven om te voorkomen dat burgers schulden krijgen.

Aan de andere kant werd deze week bekend dat AZ als eerste Nederlandse voetbalclub een online casino als shirtsponsor heeft. Zullen sportclubs in onze regio dit voorbeeld volgen, of toch dat van Tilburg? Wat gok jij?

advertentie
advertentie