Afbeelding
Foto Coffeefriend.nl

Koffiestatistieken – Cijfers voor de echte koffieliefhebbers

Partnercontent

Als koffiekenner weet je vast wel dat er in Nederland veel koffie wordt gedronken. We bezetten dan ook al jarenlang de wereldtop als het gaat om de hoeveelheid koffie die we jaarlijks nuttigen. Maar weet je ook hoeveel koppen koffie we dagelijks precies drinken, welke koffiesoorten het meest worden gedronken én hoeveel kilo koffiebonen er jaarlijks doorheen gaan? In dit artikel hebben we de belangrijkste koffiestatistieken van Nederland voor jou op een rijtje gezet.

Hoeveel koffie wordt er in Nederland gedronken?

Volgens een wereldwijd onderzoek dat uitgevoerd werd door Statista Research Department, waren Nederlanders in 2015 de grootste koffiedrinkers ter wereld. Gemiddeld dronken we toen per persoon ruim 260 liter koffie per jaar. Ook in 2020 kwamen we als hoogste uit de test, met een jaarlijkse koffieconsumptie van circa 8,3 kg koffie per persoon. We drinken nog altijd meer dan twee keer zoveel koffie als de gemiddelde Fransman of -vrouw. Zelfs in Brazilië, het land waar veel van onze koffiebonen vandaan komen, wordt er aanzienlijk minder koffie gedronken dan in Nederland.

Uit onderzoek van de International Coffee Organisation (ICO) blijkt dat Scandinavische landen ons langzaamaan aan het inhalen zijn. Vermoed wordt dat het koudere klimaat een van de redenen is dat er in deze landen zoveel koffie wordt gedronken. Omdat we in Nederland steeds vaker kiezen voor koffiesoorten die met melk worden gecombineerd, lijkt de totale hoeveelheid koffie die we drinken langzaamaan wat af te nemen.

Nederlandse koffiegewoonten

Maar liefst 4 op de 5 Nederlanders drinkt regelmatig koffie, gemiddeld zo’n 4 koppen per dag. We zijn ook steeds jonger wanneer we ons eerste kopje koffie drinken, hoewel dit vaak gaat om speciale koffiesoorten met smaakmakers. De hoeveelheid koffie die we drinken wordt alleen maar groter naarmate we ouder worden. Zo drinken vijftigplussers aanzienlijk meer koffie dan 19 tot 50-jarigen. Ook tussen de mannen en vrouwen zelf zitten verschillen, zowel in de soort koffie die ze drinken als het aantal koppen dat ze per dag nuttigen.

Mannen vs vrouwen

In Nederland drinken mannen meer koffie dan vrouwen. Daarnaast blijkt dat ook onze leeftijd meespeelt in het aantal kopjes dat we per dag nuttigen. Mannen van 19-50 drinken gemiddeld circa 524 gram koffie per dag, terwijl dit bij mannen van 51-79 jaar gemiddeld 702 gram koffie is. Bij vrouwen is de stijging een stuk groter. De groep vijftigplussers drinkt bijna twee keer zoveel koffie als de groep vrouwen van 19-50 jaar; respectievelijk 321 gram en 592 gram. Ook is er tussen beide groepen een verschil in smaak terug te zien. Zo drinken de meeste mannen zwarte koffie, terwijl vrouwen vaker voor een koffiesoort met melk gaan, zoals een cappuccino of latte macchiato.

De favoriete koffiesoorten van Nederlanders

Hoewel er nog altijd veel koffie thuis wordt genuttigd, blijkt dat we steeds vaker onderweg onze koffie halen. We genieten meer van luxe koffiesoorten, gebruiken verse koffiebonen en hechten ook veel waarde aan duurzaamheid en kwaliteit. Dit zie je onder andere terug in de stijging van de verkoop van luxere koffiemachines en koffiebonen. De hoeveelheid koffie die jaarlijks wordt gedronken mag dan stagneren, we geven wel steeds meer geld uit aan dit populaire drankje. Ook is er meer vraag naar plantaardige melksoorten, zoals sojamelk, havermelk of amandelmelk.

De populairste zetmethoden
De meeste koffie wordt nog altijd gezet met een traditioneel filterkoffiezetapparaat. 32% van de Nederlandse koffiedrinkers verkiest dan ook dit apparaat boven andere zetmethoden. Wel wordt er steeds vaker een koffie, espresso of cappuccino gezet van versgemalen bonen, bijvoorbeeld met een espressomachine of volautomatische koffiemachine. Deze innovatieve apparaten maken het mogelijk om ook thuis van een speciale, smaakvolle ‘barista’ koffie te genieten. Ook bedrijven kiezen steeds vaker voor deze koffiemachines. Omdat meer dan de helft van de koffie die buiten de deur wordt genuttigd op het werk wordt gedronken, wordt steeds vaker geïnvesteerd in betere koffie op de werkvloer.

Van koffietentjes tot branderijen

Dat de populariteit van koffie steeds groter wordt, is te zien aan zowel het groeiende aanbod in de supermarkten als het aantal koffietentjes dat het straatbeeld siert. Zo heeft de gemiddelde supermarkt een grote collectie koffiebonen -cups en filterkoffie in het assortiment. Bovendien is de verkoop van het aantal koffies to go in 10 jaar tijd met 100% gestegen. Ook het branden van koffiebonen in eigen land is steeds populairder geworden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aantal koffiebranderijen in de afgelopen 15 jaar zelfs verdriedubbeld. 

We zijn meer belang gaan hechten aan eerlijke, duurzame en speciale koffie en willen steeds vaker weten waar alles wat we consumeren vandaan komt. Ook wordt onze kennis over de verschillende zetmethoden en de branding van koffiebonen groter. Zo kopen we vaker lokaal en kiezen we voor koffiebonen die in Nederlandse branderijen zijn gebrand. Met het groeien van onze kennis worden ook  de eisen die we aan onze koffie stellen hoger.


Foto Coffeefriend.nl

Uit resultaten van verschillende onderzoeken blijkt dat koffie een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur is geworden. Al jarenlang verslaan we landen als Amerika, Brazilië en Frankrijk op het gebied van koffieconsumptie. Naast dat 80% van de Nederlanders koffie drinkt, vind je ook in de winkelstraten talloze koffietentjes en -barretjes. Ook worden er steeds meer lokale branderijen opgericht, die geïmporteerde koffiebonen in eigen huis van smaak voorzien. Hoewel filterkoffie nog altijd de boventoon voert, genieten mensen steeds vaker van speciale koffiesoorten, plantaardige melk en lokaal gebrande koffiebonen. De hoeveelheid koffie die in Nederland wordt gedronken mag dan langzaamaan stagneren, die koffiecultuur in ons land lijkt rijker dan ooit.

advertentie
advertentie