Afbeelding
Pixabay

'Raad moet zich laten informeren over publieke dienstverlening'

9 juni 2020 om 17:12 Politiek

EDE ,,Het is opmerkelijk dat wij als gemeenteraad ons nooit laten informeren over de stand van zaken van de publieke dienstverlening en dus daarover ook nooit discussiëren. Dat moet anders”, stelt het raadslid Arnold Versteeg (SGP). Hij heeft er schriftelijke vragen over gesteld aan het college.

De gemeente is er voor haar inwoners en niet andersom, is een bekend statement. ,,Dit betekent een dienstbare houding van alle betrokkenen. Zowel voor raadsleden, collegeleden als ambtenaren. Als die dienstbare houding niet door burgers ervaren wordt, dan zorgt dat voor een deuk in het vertrouwen in de overheid. Alleen hierom al is continu bouwen aan een steeds betere publieke dienstverlening noodzakelijk”, aldus Versteeg.

De programmarekening 2019 van de gemeente Ede maakt duidelijk dat volgens de meest recente meting, in 2018, 68 procent van de Edenaren (zeer) tevreden is over de publieke dienstverlening, 79 procent is (zeer) tevreden over de gemeentelijke informatievoorziening en dat maakt een rapportcijfer van 7. Een voldoende derhalve, maakt er is ruimte voor verbetering.

Met ingang van begin dit jaar is de samenvoeging van de afdelingen burgerzaken en klantcontacten afgerond en is de nieuwe afdeling publiekszaken gestart. De SGP wil weten waar Ede staat met betrekking tot de publieke dienstverlening, naar welk niveau naar toe gewerkt wordt en wanneer die doelstelling gehaald zal worden. De vraag is ook op welk niveau Ede verkeert met de publieke dienstverlening, in vergelijking met andere gemeenten. 

,,Op dit moment wordt de gemeentelijke dienstverlening eens per twee jaar gemeten. In het verleden is daarvoor de keus gemaakt zodat er één keer per twee jaar budget beschikbaar is.” De vraag is of wordt ingezet op het doorlopend meten van de gemeentelijke dienstverlening.

Mail de redactie
Meld een correctie

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie