De vakantie doorbrengen in eigen land is nog steeds populair.
De vakantie doorbrengen in eigen land is nog steeds populair. RBT Heuvelrug en Vallei

Evenementen dragen bij aan 'prima toeristisch jaar' in Ede

Recreatie

EDE De Veluwe was in 2019 het meest in trek bij de Nederlandse vakantiegangers. De regio verslaat de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Hoe verliep het afgelopen jaar voor campings, vakantieparken en hotels in de gemeente Ede en wat zijn de verwachtingen voor 2020 ? 

Alex van Zoeren, directeur van Belmont in Ede geeft aan dat 'zijn' hotel ,,een paar mooie stapjes heeft gemaakt in 2019." Hij ziet een toename in het aantal vakantiegasten. ,,Niet alleen qua Nederlanders, maar we verwelkomen ook steeds meer Duitsers en Belgen." Van Zoeren vindt het lastig om aan te geven of de gemiddelde bestedingen gestegen zijn. ,,We merken wel dat mensen bewuster hun keuzes maken." De hoteldirecteur verwacht dat de trend dit jaar door gaat zetten. ,,We gaan de buitenkant van ons hotel verfrissen, er komt een nieuwe koffiecorner en we openen een winkeltje met streekproducten. Op die manier bieden we onze gasten steeds meer." 

DIRECTEUR Bert-Jan Loppersum, directeur van Parkhotel De Bosrand, zegt dat 2019 een kleine groei laat zien ten opzichte van een jaar eerder. ,,Wij richten ons met name op de zakelijke markt en dat is onze core business. Er zijn meer vergaderingen en meetings gehouden in ons hotel. De gemiddelde bestedingen zijn ook iets gestegen. We staan er lekker voor en ik verwacht dat 2020 minstens hetzelfde beeld laat zien. Ik ben bijzonder positief gestemd."

We draaien beter dan een jaar eerder

Soortgelijke geluiden bij hotel De Paasberg aan de Arnhemseweg in Ede. ,,We draaien beter dan een jaar eerder. De bezetting laat twaalf procent groei zien en dat is helemaal niet gek", zegt eigenaar Rene van Middendorp. ,,Mensen geven ook iets meer uit aan de bar. Deze trend lijkt in het nieuwe jaar door te zetten." Positief was volgens Van Middendorp ook het NK wielrennen is Ede. ,,Zoiets zie je toch terug in je omzet." 

Het jaarlijkse ContinueVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO  laat zien dat Nederlanders vorig jaar ruim 1,7 miljoen vakanties op de Veluwe en de Veluwerand doorbrachten. Dat is een groei van 16,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. 
Nederlanders hielden vorig jaar 2,6 miljoen vakanties in Gelderland. Ze gaven daarbij 495 miljoen euro uit, 42 miljoen euro meer dan een jaar eerder. 

Bij Topparken hebben ze een goed jaar gehad en dat geldt ook voor Bospark Ede. Volgens marketing manager Chadli Hachani is er een stijging in het aantal boekingen. ,,Dat komt deels door de markt, maar ook door onze eigen inspanningen. Gemiddeld geven mensen iets meer uit. Ook verwelkomen we steeds meer buitenlanders." De verwachtingen voor 2020 zijn eveneens positief. ,,We hebben een mooie start gemaakt. Het draait nu al beter vergeleken met de eerste weken in 2019."

CAMPING Marije Kok, eigenaresse van camping Zuid Ginkel in Ede kijkt ook terug op een goed jaar. ,,We zijn natuurlijk wel erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik heb het idee dat steeds meer mensen rust en ruimte zoeken en lekker willen wandelen en fietsen. Onze camping is basic en dat wordt steeds populairder." Een stijging was ook te zien in het aantal mensen met campers. Kok geeft aan dat bepaalde evenementen in Ede ook bijdragen aan de omzet. ,,De Airborne luchtlandingen waren fantastisch. Het viel precies in het laatste weekend in september dat we open waren."

Bij minicamping De Oldenhove spreekt eigenaar Ab van de Haar van ,,een gemiddeld jaar." Na het topjaar 2017 was 2018 volgens hem minder en vervolgens trok het weer wat aan. ,,We hebben hier veel gepensioneerden en het is moeilijk te voorspellen wat die doen. Als de weersvoorspellingen goed zijn, pakken ze vaak direct de caravan om op pad te gaan." Van de Haar geeft aan dat de problemen met de eikenprecessierups omzet heeft gekost. ,,We hebben meerdere telefoontjes gehad van mensen die zich daar zorgen over maakten. Ik heb goed moeten uitleggen dat die rups hier niet is, maar dat werkt niet altijd." 

Een iets minder goed jaar was het voor camping De Morgenster in Lunteren. ,,Ik heb geen idee waar dat aan ligt", zegt eigenaar Chris Hartkamp. ,,We hebben geen horecagedeelte en misschien maakt dat het verschil. Onze doelgroep is met name 50+ en meestal komen zij alleen met mooi weer. Waar mogelijk proberen ze de drukste periode te vermijden."

Door Barry Wensink

advertentie