Afbeelding
Pixabay

Edenaren zijn jaarlijks flink bedrag kwijt aan parkeervergunning

Verkeer en vervoer

EDE Parkeren in je eigen buurt kan behoorlijk in de papieren lopen. Waar veel autobezitters gratis kunnen parkeren, kost een parkeervergunning in andere gebieden honderden euro’s per jaar. Het prijskaartje van zo’n vergunning verschilt sterk per gemeente, blijkt uit een analyse van LocalFocus op basis van informatie op gemeentewebsites.  

Voor de duurste parkeervergunning in onze gemeente moesten Edenaren dit jaar 202,80 euro neertellen. Dit is het geval in sector 1 tot en met 9, waar onder meer het centrum en het gebied daaromheen onder valt. Dat is een behoorlijk verschil met de goedkoopste vergunning, 86,40 euro, die te vinden is in sector 10.

REGIO Met dit hoge tarief voor de duurste parkeervergunning kleurt Ede rood op de kaart. In de regio moeten alleen inwoners van Apeldoorn meer betalen voor de duurste vergunning (267,72 euro voor de parkeergarage in de binnenstad). In buurgemeenten Barneveld (85 euro), Veenendaal (45,50 euro) en Wageningen (67,50 euro) zijn inwoners minder kwijt aan de duurste parkeervergunning. Rhenen, Renkum en Renswoude hebben geen parkeervergunningen. 

(Het artikel gaat verder onder de kaart.)

‘GEEN MELKKOE’ Alle negen miljoen auto’s in Nederland moeten uiteindelijk ergens worden geparkeerd. Volgens Giuliano Mingardo, senior onderzoeker stedelijke economie bij de Erasmus Universiteit, is de schaarste groot. Mingardo: ,,Er zijn teveel mensen en er is te weinig ruimte. Aantrekkelijke buurten zijn daarom het duurst. Parkeren in de grachtengordel is uiteraard duurder dan in andere buurten, maar als je een huis van een miljoen kan betalen, dan voel je niks van de kosten voor een parkeervergunning.”

Corine Hoeben van onderzoeksinstituut COELO vertelt dat parkeergelden, waaronder inkomsten uit vergunningen, door gemeenten worden gebruikt om de begroting sluitend te krijgen. Maar volgens Hoeben is het te kort door de bocht om te zeggen parkeergelden een melkkoe zijn. ,,Door de taken die de gemeente moet uitvoeren is er vaak sprake van een tekort en het Rijk komt niet over de brug met extra geld. Alle gelden komen op één grote hoop en de gemeente moet hiermee alle kosten dekken.”

In de bovenstaande kaart vind je per gemeente of er bewoners zijn die een parkeervergunning nodig hebben om hun eigen auto* in de straat te kunnen parkeren. In de cijfers gaat het om een parkeervergunning voor bewoners en om de vergunningskosten voor een eerste auto. Alle bedragen zijn exclusief eventuele leges of administratieve kosten. Parkeerontheffingen zijn niet meegenomen.

advertentie