Afbeelding
Pixabay

Veluwe Deelfiets: ‘Ze zijn er en ze rijden!’

29 maart 2022 om 17:22 Verkeer en vervoer

EDE Je met een gemotoriseerde fiets verplaatsen over de Veluwe met zo min mogelijk CO2-uitstoot was het uitgangspunt waarmee vier Veluwse ondernemers hun coöperatie startten. Nu is de Veluwse Deelfiets er. Gedeputeerde Peter van ’t Hoog en VeluweAlliantie-voorzitter Willem Bijleveld stappen aankomende vrijdag op de Veluwe Deelfiets. Deze kan van vanaf nu via een app gereserveerd worden.

De HUB bij Beekhuizen is een van de locaties waar de Veluwe Deelfiets vanaf nu via een app gereserveerd kan worden. De fietsen worden hier opgeladen doormiddel van zonne-energie. De in het voorjaar van 2021 opgerichte deelfietsencoöperatie bereikt daarmee volgens eigen zeggen een mijlpaal: bezoekers kunnen zich over de Veluwe verplaatsen met zo min mogelijk CO2-uitstoot. 

Verspreid over de Veluwe zijn er diverse ophaal- en inleverpunten; de fiets hoeft niet ingeleverd te worden waar hij is opgehaald. Hendrik-Jan Borsboom van Outdoor Centrum Nunspeet, Peter Oversteegen van Veluwe Actief, John van de Hoef van Fietsverhuur Ede en Erik Kroon van Veluwe specialist hebben het concept gerealiseerd.  

DUURZAAM Belangrijk onderdeel van het concept, naast duurzaamheid, is gastvrijheid en flexibiliteit. De fiets kan op verschillende punten op de Veluwe ingeleverd en/of weer opgeladen worden. Peter Oversteegen, Veluwe Actief: ,,Als je duurzaam op vakantie wilt, kom je met het openbaar vervoer naar de Veluwe, pakt een deelfiets, je gaat één of meerdere dagen op pad en levert je fiets in op een inleverpunt dat jou past.’’

SYSTEEM Het systeem werkt volgens de deelfietsencoöperatie simpel: men gaat naar een Veluwe Deelfietspunt, het slot opent zich via de Veluwe Deelfiets-app en je betaalt per minuut. Het eerste punt waar de fiets opgeladen wordt door middel van zonne-energie is bij Buitenplaats Beekhuizen. ,,Deze locatie is helemaal ingericht op natuurbeleving dat goed aansluit op het concept van deze deelfietsen.’’

Gedeputeerde Peter van ’t Hoog: ,,De Veluwe is prettig te ontdekken met deze moderne deelfietsen. Ze maken het mogelijk veel te zien en ze worden milieubewust opgeladen. Win-win dus. Voor de toerist en de Veluwe zelf. Dit soort plannen sluiten goed aan bij wat wij met duurzame mobiliteit voor ogen hebben.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie