Afbeelding
Rietberg Hoorzorg
De Specialist

Kom bij mij de drempel over stappen

Zakelijk

In de artikelen die maandelijks in deze krant verschijnen komt vaak terug dat er een zekere drempel is om bijvoorbeeld een hoormeting te laten doen. Ik maak geregeld mee dat cliënten zelf al een tijd merken dat er iets met hun gehoor aan de hand is. Onderzoek wijst uit dat het gemiddeld zeven jaar duurt voordat ze de stap zetten richting een audicien. Dat is natuurlijk veel te laat. Vaak is het proces van gehoorvermindering dan al een tijd bezig. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een drempel is om zelf te erkennen dat er een probleem is. Uiteindelijk is het belangrijk dat je er zelf iets aan wilt doen. 

Bij gehoorvermindering accepteren de hersenen al vrij snel dat er minder geluid binnenkomt. Je raakt er als het ware steeds meer aan gewend. In de eerste fase vind je dat mensen om je heen misschien veel mompelen of onduidelijk spreken. Maar uiteindelijk kom je zelf tot de conclusie dat het probleem niet bij de buitenwereld ligt. 

Op het moment dat je bij mij als audicien binnenkomt is de eerste stap het in kaart brengen van het probleem. Maar misschien wel het belangrijkste heb je dan al gedaan. Je onderkent dat er wat mis is en wilt er iets aan doen. 

Samen kijken we naar waar de oorzaak van de gehoorvermindering zit. Soms is dat vuil in het oor, of er zijn problemen met het trommelvlies. Een hoortest geeft een goede indicatie en bevestigt meestal wat je al weet. Hoe groot de gevolgen voor jou persoonlijk zijn, hangt van veel zaken af. Neem bijvoorbeeld je werkplek. Als je in de financiële sector werkt en je hoort het verschil tussen ‘15.000 euro’ en ‘50.000 euro’ niet goed meer, dan kan dat behoorlijke consequenties hebben. 

Nadat we weten waar het probleem zit, zal ik je altijd uitleggen wat de consequenties zijn en kunnen zijn. Ik hecht daar veel waarde aan. Samen kunnen we dan namelijk verder kijken naar de volgende stap: het maken van een ‘verlanglijstje’. We brengen dan jouw persoonlijke zorgvraag in kaart en ik zal je adviseren over welke mogelijkheden er zijn voor jouw hoorprobleem. 

Uiteindelijk komt er een hooroplossing uit ons gesprek. In het geval van een hoortoestel is het dan belangrijk om een goede ‘proefrit’ te maken. Draag ze vooral in je eigen omgeving, tijdens het doen van alledaagse dingen. Draag ze ook de hele dag. Dan merk je al snel of het de perfecte oplossing is, of dat je nog meer of andere behoeftes hebt. Ik adviseer meestal een proefperiode van een aantal weken. Maar soms zijn we samen ook een paar maanden aan het proberen om het beste effect te bereiken. Er zijn namelijk veel verschillende merken, types en opties om je gehoor weer zo optimaal mogelijk te maken. 

Maar uiteindelijk begint het met die ene stap. Ik wil je daar van harte bij helpen, maar je moet die stap zelf zetten. Durf je probleem aan te pakken. Die gedachte, in combinatie met mijn advies als audicien, biedt je de oplossing.

Dit artikel wordt u aangeboden door Rietberg Hoorzorg, meer dan twintig jaar ervaring. Veenderweg 107 in Ede, tel. 0318-769024, info@rietberghoorzorg.nl, Rietberghoorzorg.nl

advertentie