‘Saai imago nu degelijk en betrouwbaar’

4 juli 2012 om 00:00 Achtergrond

Hij is de opvolger van Hans de Leeuw. Barry zag het levenslicht in Ede, maar ging in Veenendaal naar school. Na zijn studie bedrijfskunde aan Nijenrode rolde hij er bij de Veenendaalse Rabobank in met een tijdelijke baan. Vervolgens was hij in Tiel en Harderwijk zakelijk adviseur, was hij manager in Apeldoorn en werd in 2002 Ede-Veenendaal zijn domein. Allemaal bij de Rabobank dus, waar hij als directeur particulieren in 2004 de fusie met Wageningen en Rhenen meemaakte. Daarna was Van de Lagemaat nog drie jaar directeur bedrijven en vanaf dit voorjaar is hij directievoorzitter.

EDE - ‘The sky is the limit’, zo leek het in de eerste jaren van het nieuwe millennium qua welvaart. Totdat in het jaar 2008 de wereldwijde crisis roet in het eten gooide. Daarom komt het bankwezen er in gesprekken op verjaardagen niet zo goed vanaf. Barry van de Lagemaat (43) nuanceert dit beeld en kijkt vooruit. ,,We gaan terug naar het tradionele bankieren’’, aldus de kersverse directievoorzitter van de Rabobank Ede-Bennekom, Veenendaal, Rhenen-Achterberg en Wageningen. In 2011 werd het honderdjarig bestaan gevierd. door Freek Wolff

Verweven

De Veenendaler gelooft stellig in het voordeel van een persoonlijk gezicht bij een bank. ,,Ik ben niet vreemd in deze omgeving en ik weet zelf met wie ik goed afspraken kan maken.’’ De bank heeft grofweg 75.000 klanten, zowel particulier als zakelijk. ,,We zitten dichtbij, zijn herkenbaar, betrokken en verweven met deze regio. De Rabobank is een coöperatie waar je de klanten nog zoveel mogelijk kent. Je krijgt bij ons niet een kil persoon van een telefooncentrale in Utrecht aan de lijn. Voor afsluiting van een hypotheek en openen van een spaarrekening heb je een relatie nodig, om er een goed gevoel bij te hebben. Als je daarin investeert, stijgt de loyaliteit op de lange termijn.’’

Nieuwe generatie

Tegelijk waren in de laatste jaren opschaling en fusies wel nodig. ,,Dit is om de dienstverlening op peil te houden, omdat je te maken hebt met kwetsbaarheid van functies, bij ziektes bijvoorbeeld.’’ Bovendien kan ook zijn bank niet negeren dat er sprake is van maatschappelijke individualisering en virtualisering (internet, mail, videochat en mobiele telefonie). ,,Dat past bij de nieuwe generatie en kun je inzetten om contact te maken als een klant je nodig heeft. Hierdoor investeren we zwaarder in onze medewerkers, met goede mensen die met deze werkwijze uit de voeten kunnen.’’

Intensief contact is nodig, omdat banken in de publieke opinie sinds 2008 door de crisis een fikse deuk opliepen. Van de Lagemaat vindt dat in de politiek te gemakkelijk en populistisch over ‘de banken’ wordt geoordeeld. ,,De nuance ontbreekt. Banken worden in de breedte hetzelfde bekeken en daar moeten ook wij mee omgaan. Maar de coöpertieve bank als de onze heeft vanwege haar sterke financiële positie geen steun nodig van de overheid. Bovendien is ons imago toch altijd nog het beste, omdat we niet te maken hebben met een beeld van geldgraaiers en een bonuscultuur. We hebben geen aandeelhouders die primair uit zijn op winst. Zo schenken we een deel van de winst aan maatschappelijke projecten, met een ledenraad van onze klanten die de gelden toekent.’’

Vóór de crisis

Wel erkent de directievoorzitter dat de sector in het algemeen meedeed aan de schijnbaar onuitputtelijke en optimistische ‘flow’ die er vóór de crisis heerste. Je gaat mee in de vijfde versnelling en mensen kunnen dan moeilijk remmen. Het was net als met de internetbubbel. Maar nu zijn we terug met de voeten op aarde. Er is een nieuwe werkelijkheid. Als Rabobank kiezen we nu voor traditioneel bankieren in een innovatief jasje, waarbij de klant centraal staat en de coöperatie verantwoorde beslissingen neemt.’’

Daarom hanteert de Rabobank nu een strakkere normering. ,,Een klant wil dat weleens niet begrijpen. Maar we hebben te maken met de economische omstandigheden en de regels die we strakker moeten toepassen. Het midden-en kleinbedrijf moet ook hervormen, de strategie veranderen, vanwege het internet. Zo vond ik een schoenwinkel een mooi paar schoenen. Die hadden ze alleen niet in mijn maat en daarom lieten ze me gaan. Een uur later kocht ik die zelfde schoenen op een website, maar wel bij een ander...’’

Aflossen

In de financiële wereld gaan we ook terug naar simpele vormen als het gaat om hypotheken, zoals de annuïteiten. ,,Dat is een prima beweging om het vertrouwen te herstellen, want het is goed te begrijpen. We presenteren geen exotische hypotheekvarianten. Schoenmaker blijf bij je leest.’’ Aan aflossen is niet meer te ontkomen, omdat ook de rijksoverheid dit eist. ,,Dat is om de financiële druk te verlagen. Gevolg is wel dat de lasten van burgers zwaarder worden. Maar dit soort maatregelen zijn goed, omdat het duidelijkheid en vertrouwen geeft. De broekriem moet aangetrokken worden. Als je drie keer per jaar naar Australië of Jamaica op vakantie ging, moet je nu misschien een keer kiezen voor Texel. De recessie vraagt bewuste, realistische keuzes.’’ Van de Lagemaat hoopt ook dat er snel helderheid komt over het voortbestaan van de belastingaftrek van de hypotheekrente.

Essentie

Moody’s, bekend beoordelaar van kredietwaardigheid, ontnam de Rabobank onlangs een punt. ,,Alle banken behalen een mindere score. In de rating is onze bank toch het meest betrouwbaar en solide. Andere dalen veel harder. Ook voor ons is het moeilijker om geld ‘op te halen’, maar we krijgen dit toch nog steeds veel aangeboden. Dat heeft te maken met de zekerheid dat je je geld terug krijgt. Vroeger hadden we het imago van een saaie bank, maar dat is nu veranderd in een betrouwbare, solide soort. We zijn teruggegaan naar de essentie.’’

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie