Afbeelding
Gemeente Ede

Raad wil meer informatie over spoorzone Kerkweg

30 november 2018 om 15:52 lokaal

EDE De gemeenteraad is nog niet overtuigd van de zin van een extra autotunnel bij de Kerkweg, hoewel partijen als het CDA hier wel sterk op aandringen. Tegelijk wil deze fractie sluiting van de spoorwegovergang aan de kerkweg het liefst uitstellen, hoewel deze verplichting er begin 2020 wel ligt.

Dat bleek donderdag in de raadzaal, waar een oordeelvormende vergadering plaatsvond. Een wijk-wijk-tunnel, pal naast de huidige Soma-fietstunnel, zal een slordige tien miljoen euro kosten. Iets wat meerdere partijen best veel vinden, mede in het licht van andere thema's als het sociaal domein. Hoewel het ,,slechts een half miljoen per jaar is", als je de kosten uitsmeert.

BARRIÈRE In 2012 besloot Ede de Koepeltunnel (voor auto's) aan te leggen bij de Hakselseweg die aansluit op de Frankeneng. Een paar honderd meter naar het oosten kwam de Soma-fietstunnel en werd pal ernaast ruimte gereserveerd om later eventueel nog een wijk-wijk-autotunnel aan te leggen. Omwonenden hadden die wens luid gecommuniceerd, omdat de spoorlijn een barrière vormt van noord naar zuid. Een besluit hierover kon de politiek toen nog niet nemen. Pas in 2018 zou hier - met nieuwe onderzoekscijfers - naar worden gekeken.

UITSTEL VAN SLUITING Dat de spoorweg in 2020 definitief moet sluiten, was al vele jaren bekend. De NS wil immers van negen naar zeventien (snelle) treinen per uur, met als gevolg dat een overweg twintig minuten per uur gesloten zou zijn. Nu klinkt in de raad de roep om uitstel van sluiting toch steeds luider, waarbij de kosten desnoods voor lief worden genomen. Ook de aanvang van de bouw van een nieuw station Ede- Wageningen mag als gevolg niet in gevaar komen, omdat hier contracten voor zijn getekend.

GEEN HELDER INZICHT Veel fracties, zoals de VVD, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie mopperden dat ze nog geen helder inzicht hebben op de hele situatie en nog informatie missen, hoewel er juist dit najaar een flink rapport is verschenen van het bureau Ecorys. Karin Bijl (PvdA) en Peter van Leusden (GroenLinks) vinden dat de resultaten van dit onderzoek niet eenduidig zijn. ,,Je leest niets over een noodzaak van een tunnel", aldus Bijl. Van Leusden wees ook op de 2100 fietsbewegingen in spitstijd over de Kerkweg. ,,Door een autotunnel ontstaat kruisend verkeer met fietsers, dat er nu niet is. En dat is niet veilig." Hij mist de samenhang, net als Sjoerd Bakker. De VVD'er wil graag een integrale benadering voor een weloverwogen besluit dat toekomstbestendig is.

NIEUW PROBLEEM Niek van den Brink (ChristenUnie) wees erop dat een nieuwe autotunnel niet helpt om de Verlengde Maanderweg autoluw en fietsvriendelijk te maken. ,,Een oplossing kan een nieuw probleem creëren." Henk Righolt (GemeenteBelangen) hamerde kort maar krachtig op gebruik van het boeren verstand. ,,Waar blijft al het verkeer als de overweg sluit? Kunnen andere wegen dat aan?" Hij legde het alternatieve plan op tafel om te onderzoeken of de Koepeltunnel aan de zuidkant misschien óók de andere kant op gelegd kan worden, aansluitend op de Verlengde Blokkenweg. Dan lijkt een nieuwe autotunnel immers niet meer nodig.

ISOLEMENT Rina Moorman (EdeNu) opperde het plan om de Soma-fietstunnel om te bouwen tot autotunnel en bij de Kerkweg een nieuwe fietstunnel aan te leggen. ,,Hoe langer we rekken, hoe groter kans dat de overweg dicht is en de tunnel er nog niet is en er niet meer komt. Het is belangrijk om er druk achter te zetten. Politiek vraagt duidelijke keuzes. We moeten niet wéér een onderzoek willen", meent Jan Pieter van der Schans (CDA). Tegelijk wenst hij wel uitstel van de overwegsluiting. Ook Rasit Görgülü (Democratische Kiezers Ede) dringt aan op spoed. ,,We moeten een tunnel bouwen, anders komt Ede-Zuid in een isolement. Andere wegen als de Keesomstraat en Klinkenbergerweg lopen tegen het maximum aan."

Wethouder Peter de Pater vatte samen dat er consensus in de raad bestaat over accent op de veiligheid en de contractuele verplichtingen. ,,Fysieke sluiting wilt u zo laat mogelijk en de stationsbouw mag niet vertragen. Het college wil zo snel mogelijk komen met een goed voorstel voor een wijk-wijk-verbinding, maar dat is niet met een maand mogelijk."

Mail de redactie
Meld een correctie

Sanne Koudijs
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie