Mitchel van den Brink (links) staat aan de vooravond van zijn debuut in de Dakar Rally. De Harskamper is aan de zijde van vader Martin (rechts) de jongste deelnemer ooit.
Mitchel van den Brink (links) staat aan de vooravond van zijn debuut in de Dakar Rally. De Harskamper is aan de zijde van vader Martin (rechts) de jongste deelnemer ooit. Rallymaniacs

Harskamper Van den Brink wil oogsten in Dakar Rally

5 januari 2019 om 10:57 Sport/sport

HARSKAMP/LIMA Martin van den Brink staat te popelen om aan de Dakar Rally 2019 te beginnen. ,,Het materiaal is fris en wij zijn fit,'' zegt het boegbeeld van Mammoet Rallysport aan de vooravond van 'de zwaarste rally ter wereld'. ,,Het podium is ons doel,'' aldus de gedreven Harskamper..

Berry Kamphorst

Mammoet Rallysport komt met twee trucks aan de start in Zuid-Amerika. Martin van den Brink vormt een equipe met navigator Wouter de Graaff en monteur Mitchel van den Brink. In de tweede Renault truck wordt rijder Janus van Kasteren vergezeld door navigator Erwin van den Bosch en monteur Frank van Hoof. ,,Ik ben heel blij met het totale team. We zijn amateurs, maar hebben bewezen dat we ons tussen de professionals staande kunnen houden. Het zou mooi zijn om de inzet van al onze teamleden te belonen met een goed resultaat in de Dakar Rally. Dat hebben al die mensen die het hele jaar keihard voor het team werken wel een keer verdiend,’’ aldus Van den Brink.

'GELEERD VAN DE FOUTEN' Aan de 48-jarige Harskamper zal het niet liggen. ,,We hebben er alles aan gedaan om goed aan de start te komen. We hebben geleerd van de fouten uit het verleden. We hebben geleerd van de zaken waar we geen grip op hadden. Dit jaar is de voorbereiding dan ook anders geweest. We hebben de OiLibya Rally in Marokko niet gereden om de truck te sparen. Die rally was in oktober 2018. Voor ons was de tijd te kort om de truck na afloop van die rally weer optimaal te prepareren. Het bleek dat we daardoor met veel technische naweeën aan de Dakar Rally begonnen. Nu hebben we in juli de Silk Way Rally gereden. De tijd daarna hebben we gebruikt voor het ‘rebuilden’ van de trucks. Het materiaal is nu fris. Dat weten we zeker.’’

Naast de maatregel om de trucks te ontzien voor de rally in Zuid-Amerika heeft Martin van den Brink een wijziging in de structuur van zijn team doorgevoerd. ,,De opzet is iets veranderd. We hebben nu meer dan voorheen de technische touwtjes in handen. We hebben nu twee mensen die verantwoordelijk zijn voor het technische gedeelte. Marcel van den Top uit Voorthuizen en Herman Smit uit Langbroek geven leiding aan de serviceploeg, die zes monteurs uit Nederland en vier monteurs uit Tsjechië telt. Zij sturen de monteurs aan en nemen beslissingen. Natuurlijk doen we alles in overleg met Mario Kress van MKR waar de trucks worden gebouwd. Maar wij kunnen nu meer en sneller beslissingen nemen op technisch gebied. In het kader van verdere professionalisering is dit een belangrijke stap geweest. Ik ben er heel blij mee.’’

Morgen staan de mannen van Mammoet Rallysport op het startpodium in Lima. Maandag gaat het ‘feestje in de zandbak van Peru’ van start. De rallyrijders krijgen tien etappes voor de wielen. Meer dan ooit wordt er door de duinen gereden. Het totaal aantal kilometers is 5000 waarvan 3000 wedstrijdkilometers (klassementsproef / special) ,,We wachten het af. Het lijkt erop dat we meer kilometers door het zand krijgen. Voor ons is dat geen nadeel. Ik voel mij uitstekend thuis in de duinen. Wouter de Graaff is een ervaren navigator, die weet wat het is om in de duinen te navigeren. Daarnaast wordt het materiaal minder belast. Dat kan in ons voordeel zijn.’’

SNELHEID EN DEGELIJKHEID Hoewel de manschappen van Mammoet Rallysport met veel vertrouwen richting Zuid-Amerika zijn vertrokken wil de Harskamper zich niet wagen aan een voorspelling. ,,Het gevoel is goed. Je moet echter ook een beetje geluk hebben en vooral uit de problemen blijven. Onze tactiek zal niet anders zijn dan andere jaren. We hebben een goede basissnelheid en dat koppelen we aan degelijkheid. We hebben de laatste jaren te vaak technische problemen gehad waar wij geen grip op hadden. Dat is nu dus veranderd. De concurrentie staat echter ook niet stil. Het deelnemersveld is erg competitief. Er zijn zeker 15 rijders die op het podium willen eindigen,’’ aldus Van den Brink. Volgens de Harskamper, die aan zijn elfde optreden in de Dakar Rally begint, zijn de twee grote fabrieksteams de belangrijkste concurrenten. ,,Kamaz en Team De Rooy hebben beide vier trucks in de race. Daarnaast zijn er nog de rijders als Kolomy, Visneuski, Gert Huzink en Loprais die hoge ogen kunnen gooien. Wij willen in dat spel om de verdeling van de topposities ook een rol spelen. Het podium is het doel, maar de details bepalen de uiteindelijke positie.’’

‘Iedere vader zou trots zijn’

Hoe dan ook wordt het voor Martin van den Brink een bijzondere Dakar Rally. De ervaren coureur gaat namelijk ‘op stap’ met zoon Mitchel. De 16-jarige Mitchel van den Brink (op 14 januari wordt hij 17) is maandag de jongste Dakar-deelnemer ooit. ,,Ja dat is wel uniek,’’ aldus een nuchtere Van den Brink senior. ,,Wij zijn daar natuurlijk al langer mee bezig. Ik denk dat iedere vader trots zou zijn als hij aan dit avontuur met zijn zoon kan beginnen. Ik heb er alle vertrouwen in. Zowel in Marokko als in de Silk Way Rally heeft Mitchel bewezen dat hij het aan kan. Je ziet je zoon op deze manier heel snel volwassen worden. Het is mooi om te zien dat hij leergierig is en heel snel leert. Mitchel weet precies wat ik wil en dat is prettig. De samenwerking tussen Mitchel en Wouter is ook uitstekend.’’

Het debuut van zijn zoon maakt volgens Martin deel uit van een ‘opleidingstraject’. ,,Mitchel kan nu nog heel veel leren. We zijn daar volop mee bezig. Het uiteindelijke doel is dat hij over twee of drie jaar in de tweede truck van Mammoet Rallysport gaat rijden.’’

START EN FINISH IN LIMA Martin van den Brink start in Lima met nummer 506 op de truck. Janus van Kasteren heeft het startnummer 531. In totaal komen er in Peru 41 trucks aan de start. Maandag staat de eerste etappe op het programma. De klassementsproef telt dan 84 kilometer. Er staan 10 etappes op het menu, die allemaal in Peru worden verreden. De vierde en vijfde etappe vormen de marathon-etappe (zonder hulp van de serviceploeg). Zaterdag 12 januari is er een rustdag. De finish is op donderdag 17 januari. Ook dan vormt de hoofdstad Lima het decor voor het rallycircus.

'Volop bezig met de toekomst van het team'

Martin van den Brink is in gedachten niet alleen bezig met de Dakar Rally van 2019. De ondernemer denkt al een paar stappen verder. En dat denken heeft hij inmiddels ook vertaald in daden. ,,We hebben van Renault Trucks de toezegging dat ze ons project de komende drie jaar blijven steunen. Met MKR zijn we in Tsjechië al volop bezig met het bouwen van een nieuwe racetruck. In het voorjaar van 2019 zullen we de nieuwe Renault , die weer een front cabine krijgt, presenteren tijdens de Morocco Desert Challenge. In de nieuwe truck is alle moderne technologie verwerkt die momenteel beschikbaar is. Daar zit ook een stukje hybride bij. We wekken energie op dat ergens anders in de techniek weer terugkomt. Maar dat is iets voor de nabije toekomst. Nu willen we eerst goed presteren in de Dakar Rally.''

Martin van den Brink gaat in de woestijn van Peru op jacht naar een sportieve beloning voor Mammoet Rallysport.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie