Een trein van het type 'Protos' op de Vallelijn.
Een trein van het type 'Protos' op de Vallelijn. BDUmedia

Mogelijk 'stewards' op Valleilijn

22 mei 2019 om 11:53 lokaal

EDE Ook na 2021, het moment dat de Valleilijn-treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen opnieuw is aanbesteed, komt er in de oude Protos-treinen waarschijnlijk geen toilet. Dat valt op te maken uit een marktconsultatiedocument van de provincie Gelderland.

Danny van Zeggelaar

Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort rijden zeven treinstellen. Vijf daarvan, van het type Protos, kwamen al in 2007 op het spoor en hebben geen toilet aan boord. Vanwege de toename van het aantal reizigers, kocht vervoerder Connexxion enkele jaren geleden ook twee andere treinen, van het type Flirt. Die rijden sinds februari 2018 op de spoorlijn en hebben wél een wc aan boord.

AANBESTEDING Het vervoer op de Valleilijn wordt de komende tijd aanbesteed. Dat betekent dat het kan zijn dat er vanaf december 2021 een nieuwe vervoerder gaat rijden op de spoorlijn, bijvoorbeeld Arriva of NS. Maar het kan ook zo zijn dat Connexxion, dat de laatste jaren het aantal reizigers in hun treinen fors zag toenemen, het spoorvervoer blijft uitvoeren.

Ook al komt er misschien een nieuwe vervoerder in 2021, de treinen blijven hetzelfde. Een nieuwe vervoerder moet van de provincie namelijk de zeven treinen (Protos en Flirt) overnemen van Connexxion. ,,Deze treinen moeten ook worden ingezet op de Valleilijn", staat in het document. Pas in 2036, als de Valleilijn wederom moet worden aanbesteed, zullen de Protos-treinen uit 2007 van de spoorlijn verdwijnen.

STEWARD MEE? Uit onderzoek in opdracht van de provincie Gelderland is gebleken dat het inbouwen van toiletten in de oude treinen te duur is en de risico's ervan zijn te hoog. Wel overweegt de provincie nieuwe vervoerders te verplichten een 'steward' mee te laten rijden op elke rit van de Valleilijn, omdat de ervaringen daarvan op treindiensten in Overijssel positief zijn. Dat zou een unicum zijn: op een groot deel van de Valleilijn is nu, naast de machinist, geen ander treinpersoneel aanwezig. ,,De aanwezigheid van een vaste steward aan boord verhoogt het serviceniveau in de trein, biedt reizigers de zekerheid dat zij altijd iemand kunnen aanspreken en draagt bij aan het veiligheidsgevoel van reizigers en personeel", aldus de provincie. ,,Deze gastheer/-vrouw heeft een BOA-bevoegdheid en kan indien nodig handelend optreden."

DIENSTREGELING De dienstregeling op de Valleilijn gaat in 2021 waarschijnlijk niet veranderen. De provincie zegt van een nieuwe vervoerder dezelfde frequentie van het aantal treinen te verwachten als nu: twee keer tussen Ede-Wageningen en Amersfoort, en nog eens twee extra ritten tussen Amersfoort en Barneveld Zuid.

Welke partijen interesse gaan tonen in de Valleilijn is nog onduidelijk. Het ligt voor de hand dat huidig vervoerder Connexxion opnieuw meedoet. NS-topman Roger van Boxtel zei in een interview met de Volkskrant eind 2017 dat hij zijn oog had laten vallen op regionale spoorlijnen, waaronder de Valleilijn. Vermoedelijk wordt na de zomer van 2020 duidelijk welke partij vanaf 2021 op de Valleilijn gaat rijden.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie