De campagne werd feestelijk gestart. Op de foto midden links Wiko Vlasblom, midden rechts Ineke Oude Boerrigter. Uiterst links en uiterst rechts staan zorgmedewerkers die in de campagne figureren.
De campagne werd feestelijk gestart. Op de foto midden links Wiko Vlasblom, midden rechts Ineke Oude Boerrigter. Uiterst links en uiterst rechts staan zorgmedewerkers die in de campagne figureren. PDR

Zorgorganisaties starten imagocampagne ouderenzorg

15 oktober 2019 om 15:35 Zorg

EDE Meer dan dertig zorgorganisaties in Midden- en Zuid-Gelderland willen de beeldvorming rondom werken in de ouderenzorg verbeteren. Daarom bundelen zij de krachten om te laten zien hoe het echt is om in de ouderenzorg te werken. Aan de campagne werken onder meer Vilente, Opella en stichting Bethanië mee.

Uit onderzoek blijkt volgens de zorgorganisaties dat meer dan negentig procent van de medewerkers in de ouderenzorg trots is op het werk en dit omschrijft als 'uitdagend'. ,,Toch weten mensen die niet werkzaam zijn in de sector nog onvoldoende wat het werk inhoudt. Daarom laat de grootschalige campagne zien dat werken in de ouderenzorg niet alleen zorgen voor een oudere betekent, maar ook bedenken, organiseren, inspireren, leren, groeien, signaleren, stimuleren en meer.''

PRACHTIGE SECTOR ,,Werken in de ouderenzorg betekent zoveel meer dan je denkt.'' Daarmee willen de Gelderse organisaties vertellen hoe het nu echt is om in de ouderenzorg te werken. Wiko Vlasblom, bestuurder van een van de zorgorganisaties: ,,De ouderenzorg is een prachtige sector. De positieve verhalen hoor je niet vaak genoeg, dus die laten wij nu horen. Het is zinvol én ook leuk werk. Zo ben je als zorgmedewerker met iedere oudere in contact om te ontdekken wat bij die oudere past. Bijvoorbeeld voor een oudere die heel technisch werk deed, maar dit nu niet meer kan. Je bedenkt dan: 'Wat zou hij nog wel kunnen?' Je helpt ouderen op die manier echt verder; je inspireert ze."

Een van de varianten van de nieuwe campagne in Midden- en Zuid-Gelderland is dan ook 'Ik zorg, bedenk, inspireer'. In de campagne zijn echte zorgmedewerkers en cliënten in beeld gebracht.

TEKORT Directe aanleiding voor de campagne is het tekort aan medewerkers in de ouderenzorg. Uit nieuwe arbeidsmarktcijfers, geanalyseerd door Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn Gelderland (WZW), blijkt dat in 2022 nog steeds te weinig mensen kiezen voor een baan in de (ouderen)zorg. Wiko Vlasblom vervolgt: ,,Ouderen hebben vaak verschillende, gecombineerde ziektebeelden. Dat vereist veel medische kennis. Maar je bent niet alleen bezig met zorgen en medische handelingen. Je signaleert behoeften en kijkt hoe je die samen met de ouderen zo passend mogelijk kunt invullen. Zo kan de oudere binnen de eigen context een zo mooi mogelijke dag beleven. Daarnaast heb je coördinerende taken, bijvoorbeeld richting familie, collega's en andere zorgverleners."

MEER DAN ZORGEN Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport startte in 2018 met de publiekscampagne 'Ik Zorg'. ,,Wij willen daar op verder gaan, omdat werken in de ouderenzorg meer is dan zorgen. Je werkt intensief samen met andere zorgdisciplines zoals fysiotherapie. Daarnaast zijn de verantwoordelijkheden, het contact met cliënten en de afwisseling voor medewerkers zo uitdagend, dat ze niet meer anders willen", vertelt Ineke Oude Boerrigter, ook bestuurder van een van de zorgorganisaties.

Toch blijft dit beeld bij veel mensen in Nederland niet hangen. ,,Mensen zien het als zwaar werk. En dat is het natuurlijk ook. Maar het is zoveel méér. Medewerkers zeiden tijdens het onderzoek naar aanleiding van de campagne: 'Loop eens een keer mee, dan zie je zelf hoe leuk en uitdagend het werk is.' Je moet het ervaren en voelen." De campagne is deze week uitgerold en in de hele regio te vinden.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie