Afbeelding
trein

Vijf regionale spoorlijnen in Gelderland worden duurzamer en comfortabeler

9 oktober 2019 om 14:47 Overig

EDE - De provincies Gelderland en Overijssel besteden de komende jaren meerdere regionale treindiensten uit. Dat lieten ze weten via een persbericht op 9 oktober. Uit de Nota van Uitgangspunten (NvU) die hiervoor werd opgesteld, blijkt dat er extra budget wordt vrijgemaakt voor duurzaamheid, comfort en veiligheid. Voor onze regio gaat het om de lijnen Ede/Wageningen- Amersfoort en Arnhem-Winterswijk.

Hoe werkt zo'n aanbesteding?
De provincies zijn verantwoordelijk voor het regionaal openbaar vervoer. Dit omvat zowel de bus als de trein. Op basis van een NvU en het beschikbare budget kunnen openbaarvervoerbedrijven zich kandidaat stellen. De provincie kiest dan het bedrijf dat het meest in de buurt komt van de vooropgestelde eisen rondom bijvoorbeeld duurzaamheid, netheid en veiligheid, en tegelijk ook de scherpste prijs biedt. Vaak gaan hier lange onderhandelingen en studies aan vooraf. Een aanbestedingsprocedure verloopt dan doorgaans ook over verschillende jaren. Zeker nu de stikstof- uitspraak gevolgen heeft voor vele lokale en provinciale projecten, zullen aanbestedingen extra nauwkeurig opgevolgd worden. Voor het openbaar vervoer vormt asset management software een belangrijk hulpmiddel. Met dergelijke software kunnen voertuigen, vertragingen en verplaatsingen nauwgezet gevolgd worden. Zo wordt bepaald welke aanbesteder de meest concurrentiële langetermijnsofferte biedt. De concessie voor het regionale OV in Oost-Nederland zal voor tien jaar
verleend worden.

Wat kunnen we verwachten op basis van de NvU?
De provincies Gelderland en Overijssel hebben negen uitgangspunten voor hun eisen aan de vervoerders opgesteld. De NvU kwam er na overleg met belangen- en reizigersorganisaties. De merknaam voor het regionale treinverkeer in Oost-Nederland wordt RRReis. Centraal staat het comfort van de reiziger. Elke trein moet een meereizende steward hebben. Zo moeten reizigers nu vaak in- en uitchecken wanneer ze tussen verschillende regionale lijnen overstappen. Het opstaptarief voor een overstap op een andere regionale bus of trein wordt verleden tijd. Enkel wanneer er overgestapt wordt op de NS zal dit nog een noodzakelijk kwaad zijn. Daarnaast moeten de nieuwe regionale treinen een rolstoeltoegankelijk toilet hebben. Alle reizigers met een functiebeperking zullen zelfstandig gebruik kunnen maken van de treinen. De treinen moeten ook duurzamer worden dan de huidige exemplaren die vaak op diesel rijden. Daarnaast zal ieder regionaal station voorzien worden van een kaartautomaat waar het reissaldo kan worden opgeladen en er ook regionale én nationale reisproducten verkregen kunnen worden. Zo'n aanbesteding is natuurlijk niet goedkoop. De concessie houdt 120 miljoen euro per jaar in. De extra budgetten voor duurzaamheid en sociale veiligheid nemen respectievelijk 3 en 1,5 miljoen euro in. We zijn nu al benieuwd welke vervoerder ons de komende tien jaar naar onze bestemming zal brengen!

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie