Tenor Peter Gijsbertsen brengt op zaterdag 25 januari Schuberts zwanenzang 'Schwanengesang'.
Tenor Peter Gijsbertsen brengt op zaterdag 25 januari Schuberts zwanenzang 'Schwanengesang'. Jacqueline Imminkhuizen

Peter Gijsbertsen zingt Schubert

16 januari 2020 om 06:13 Muziek

EDE ,,Je moet je diepste emoties tonen en topfit zijn", vertelt tenor Peter Gijsbertsen over het bestaan als zanger. Schuberts laatste liederenbundel 'Schwanengesang' is een en al emotie. Gijsbertsen zal op zaterdag 25 januari klassiekers als 'Ständchen', 'Abschied' en 'Taubenpost' ten gehore brengen.

Peter Gijsbertsen won in 2018 de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs. Deze prijs is de hoogste onderscheiding die door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen aan musici in Nederland wordt uitgereikt. Er gaat een uitgebreid traject aan vooraf. Peter Gijsbertsen deed al in 2015 auditie en werd daarna uitgenodigd voor een ontwikkelingstraject.

INTIEME SFEER In binnen- en buitenland vier Peter Gijsbertsen inmiddels successen als opera- en oratoriumzanger. Zijn hart klopt echter het hardste voor het lied. ,,Daar ben ik het beste in. En ik ben gek op die muziek. Ik zou het liedrecital nooit willen laten vallen. Liedrecitals zijn een wereld op zich. In het kunstlied word je bedwelmd door poëzie en muziek, twee van de krachtigste uitdrukkingsvormen. De sfeer is intiem, het publiek zit dichtbij en de muziek voelt persoonlijk. Dat geldt zeker ook voor Schuberts 'Schwanengesang'."

'Schwanengesang' behoort tot de mooiste en meest geprezen liedwerken uit de geschiedenis. Het is de laatste van de drie beroemde liederencycli die Franz Schubert componeerde (na 'Die schöne Müllerin' en 'Winterreise'), al is niet duidelijk of Schubert het echt als cyclus bedoelde. ,,Het is sowieso minder een cyclus dan de andere twee”, zegt Gijsbertsen. ,,Het zijn eigenlijk twee cycli van verschillende dichters, met het laatste lied los daarbij. Maar je kunt er wel een lijn in aanbrengen.”

EMOTIE Gijsbertsen vindt 'Schwanengesang' meer lijken op een opera dan de andere twee cycli, die hij ook gezongen heeft. ,,'Die Schöne Müllerin' is lyrischer en 'Winterreise' is emotioneel meer beladen. 'Schwanengesang' is vocaal grilliger en meer uitgesproken.”

Het lied 'Ständchen' is voor Gijsbertsen een van de mooiste momenten in de cyclus. ,,Dat komt door de sfeer die wordt opgeroepen. Een man zingt iemand toe en kan zich daarbij bijna niet inhouden. Het lied begint nog rustig, maar wordt steeds wilder: de man laat zich gaan, de emotie die hij probeerde binnen te houden, breekt er toch uit. Daar zit iets dreigends in. Het is een lied met vele lagen, en dat terwijl het zo simpel klinkt! Dat is echt Schubert.”

TIP ,,Haar toon klinkt naar weemoed, naar diepzinnigheid, naar iets kwetsbaars”, schrijft de Volkskrant over violiste Maria Milstein. Het zijn precies deze kwaliteiten die je als strijker nodig hebt voor Schuberts meesterlijke Strijkkwintet, zijn laatste grote kamermuziekstuk. Vooral het weemoedige, langzame deel is indrukwekkend. Wellicht bekend van de populaire detective Inspector Morse. In de Edesche Concertzaal verbinden Maria Milstein en het Reizend MuziekGezelschap Schuberts Strijkkwintet op zaterdag 1 februari met Russische kamermuziek van Arenski en Prokofjev.

Bestel kaarten via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Frits Hardeman, Edesche Concertzaal of voorafgaand aan het concert. Verkooppunt in Bennekom: Bruna.Kinderen tot 18 jaar gratis entree.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie