Oud-burgemeester Cees van der Knaap.
Oud-burgemeester Cees van der Knaap. Ted Walker

Oud-burgemeester Ede leidt nieuwe stichting WFC Experience

24 januari 2020 om 10:49 Nieuwbouw World Food Center en Experience

EDE Oud-burgemeester Cees van der Knaap van de gemeente Ede is benoemd als tijdelijk voorzitter van de deze week opgerichte stichting World Food Center Experience in Ede. Daarnaast is Dirk Lubbers benoemd tot bestuurslid en penningmeester. Hij was onder meer zes jaar directeur van de succesvolle Heineken Experience in Amsterdam.

Dat is te lezen in een nieuwsbericht op de website van de WFC Experience. De veelbesproken educatieve voedselattractie in de Mauritskazerne en een nog te realiseren ,,iconische en moderne aanbouw'' moet in de tweede helft van 2023 de deuren openen. Er is een investering van 60 miljoen euro mee gemoeid. De Mauritskazerne ligt op circa vijfhonderd meter van intercitystation Ede-Wageningen.

AANBESTEDING De nieuwe, onafhankelijke stichting is verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en realisatie van de WFC Experience. ,,De weg is nu vrij voor belangrijke vervolgstappen, zoals de aanbesteding van de experience-bouwer, de architect en de exploitant'', aldus het nieuwsbericht. 

Eerder deze week gingen de colleges van de gemeente Ede en de provincie Gelderland akkoord met de benoeming van de eerste bestuursleden. Na dit besluit is de stichting World Food Center Experience opgericht. Van der Knaap blijft aan het roer staan totdat een definitieve voorzitter is gevonden.

DIRECTEUR Marcel Goossens, die als kwartiermaker de afgelopen maanden alle voorbereidende werkzaamheden voor de stichting heeft geleid, is nu als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de stichting. ,,Met Cees van der Knaap en Dirk Lubbers hebben we twee toegewijde personen met wie we de komende tijd het bestuur verder gaan uitbouwen en versterken", meldt hij op de website.

TIJD RIJP Kersvers bestuurslid en vrijetijdsspecialist Dirk Lubbers zegt in een interview op de website dat hij gelooft in het verhaal van de WFC Experience. Lubbers: ,,In 2050 moeten tien miljard monden worden gevoed. Dit stelt ons voor grote nationale en internationale uitdagingen. Hoe breng je dat verhaal op een goede en positieve manier? Daar valt echt veel uit te halen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de tijd nu rijp is voor een attractie waar consumenten meer leren over voedsel en de keuzes die we daarin maken."

TOPATTRACTIE ,,De basis ligt er en die ziet er goed uit", vervolgt Lubbers in het interview. ,,Ik zie niet alleen mogelijkheden voor toeristen maar ook voor educatie. Stel je eens voor dat scholieren en studenten uit het hele land straks een bezoek brengen aan de WFC Experience? Ook de betrokkenheid van veel organisaties uit het bedrijfsleven, wetenschap (waaronder de Universiteit Wageningen), de overheid en  innovatieve kennisinstellingen maken de WFC Experience tot een potentiële topattractie voor deze regio."

SPREIDEN TOERISTEN Hij is ook positief over de locatie in en bij de Mauritskazerne. ,,Die is goed bereikbaar met zowel het openbaar vervoer als de auto en met de WFC Experience hebben we een actueel thema waar veel belangstelling voor is. Het heeft daarmee zeker de potentie om één van de attracties te worden die bijdraagt aan het verder spreiden van toeristen over Nederland."

NAAMSBEKENDHEID Wat Lubbers betreft wordt zo snel mogelijk gestart met het verhogen van de naamsbekendheid. ,,Zodra het definitieve ontwerp van de WFC Experience is uitgewerkt en we een goede maquette hebben, kunnen we daarmee aan de slag. We kunnen beginnen met de promoties op grote toerismebeurzen, de ITB Berlin bijvoorbeeld."

SAMENWERKING Daarna wil hij op zoek naar relevante partijen om mee samen te werken: ,,In mijn tijd als directeur bij de Heineken Experience heb ik geleerd dat samenwerkingen essentieel zijn voor succes. Ik denk hierbij aan andere attracties uit de regio, bijvoorbeeld via het aanbieden van combitickets. Maar ook samenwerkingsverbanden met vervoerders als de NS en touroperators die in Gelderland actief zijn, komen hiervoor in aanmerking."

330.000 BEZOEKERS  Lubbers is ervan overtuigd dat het ambitieuze doel om 330.000 bezoekers per jaar te trekken haalbaar is voor de WFC Experience. ,,Er is brede interesse in de maatschappij voor bewustwording over voedsel, de juiste innovatieve partijen zitten aan tafel en de gekozen locatie is perfect.''

Lees hier het volledige interview met Dirk Lubbers 

De World Food Center Experience is een initiatief van gemeente Ede, provincie Gelderland, Wageningen University & Research, Stichting World Food Centers en WFC Development B.V. (een samenwerking van BPD (Bouwfonds Property Development) Green Real Estate B.V. en Van Wijnen Groep N.V.). (Bron: Website WFC Experience)
Artistieke impressie van de entree van de WFC Experience bij de Mauritskazerne in Ede.
Bestuurslid en penningmeester Dirk Lubbers van de stichting World Food Center Experience.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie