Afbeelding
BDUmedia

'Nog steeds grote behoefte aan informatie via huis-aan-huiskrant'

31 januari 2020 om 15:31 Politiek

EDE ,,Er is in Ede nog steeds een grote, bredere, behoefte aan informatievoorziening via de huis-aan-huiskrant. Naast bezorging aan huis kunnen inwoners de papieren editie op afhaalpunten gratis afhalen." Aldus het college in antwoord op schriftelijke vragen van GemeenteBelangen, GroenLinks en ChristenUnie over gemeentelijke informatie via Ede Stad.

De fracties zeggen veel klachten te krijgen van inwoners dat in sommige delen van de gemeente Ede Stad slecht of niet bezorgd wordt. ,,In delen van de Rietkampen wordt de krant al meer dan een half jaar niet bezorgd, ook in delen van Ede Oost blijft de bezorging in gebreke." Het college stelt vast dat problemen met de bezorging een landelijk probleem is.

Als het gaat om informatievoorziening vinden de fracties het van belang dat de gemeente niet alleen communiceert via digitale kanalen maar ook via de krant. ,,Digibeten, mensen met autisme, mensen die gevoelig zijn voor prikkels, ouderen en minima zijn vaak gebaat bij informatie via een papieren krant."

BEZORGING In het contract dat de gemeente heeft met de BDUmedia, uitgever van Ede Stad, is vastgelegd dat minimaal 95 procent van de kranten, met een oplage van 51.600, wordt bezorgd. Uit wekelijkse klachtenoverzichten blijkt een gemiddeld aantal geregistreerde klachten van 60 tot 70 ofwel 0,1 procent. Het contract is volgens het college expliciet bedoeld voor de papieren krant, juist om de door de fracties genoemde doelgroepen ook te kunnen benaderen en informeren.

De fracties stellen dat ook de digitale informatievoorziening van de gemeente toegankelijk dient te zijn. ,,Diverse artikelen van Ede Stad zitten nu achter een zogenaamde 'betaalmuur' (Ede Stad Premium), oftewel voor sommige artikelen moet je betalen om ze te kunnen lezen."

PREMIUM Volgens het college moet er echter onderscheid worden gemaakt tussen gemeentelijke informatie en artikelen die door journalisten zijn geschreven over de gemeente. ,,De niet digitale informatie die wij wekelijks publiceren in de papieren krant zit dan ook nooit achter een betaalsysteem. De digitale artikelen achter genoemde betaalmuur zijn artikelen op initiatief van de opdrachtnemer BDUmedia. BDUmedia initieert dit op eigen kosten en heeft via de betaalportal een verdienmodel, zodat ze met de artikelen inkomsten genereren en de investering terug verdienen of winst op maken. Dit is een landelijke tendens die in de toekomst door alle media intensiever gebruikt gaat worden, dit omdat op de niet digitale artikelen verlies wordt geleden. Het zijn dan ook extra artikelen waarvoor de consument zelf kan kiezen om er gebruik van te maken."

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie