Het Den Hartog Racing team met zittend Rick den Hartog.
Het Den Hartog Racing team met zittend Rick den Hartog. Theo Beumer

Den Hartog Racing team start wedstrijdseizoen

25 februari 2020 om 17:17 Overig

EDE Het is gezellig druk tijdens de voorbereidingsavond op het nieuwe kartseizoen.

Eip Janssen

Bij de Edese firma Deukspot, één van de sponsoren van het kartteam, worden de laatste details doorgenomen. De karters luisteren met respect en ademloos naar instructeur Rick den Hartog.

,,Vorig jaar ben ik met een aantal karters die al de sport beoefenden op de kartbaan van The Maxx (Veenendaal) gestart. Ik heb geprobeerd hen op weg te helpen in deze mooie sport. Dit seizoen wordt het leren karten op andere banen. De eerste wedstrijd Den Hartog Racing team is op 7 maart in Middelburg om het Nederlands Kampioenschap Huurkarts (NKH)", vertelt de 20-jarige student bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

HERKENBAAR De zaken binnen het team zijn goed geregeld. ,,Mede dankzij sponsoring kan aan deze wedstrijden worden deelnemen. Het team zal worden uitgerust met raceoveralls en dus goed herkenbaar zijn."

De karters Niek de Graaf en Tim van der Heiden uit Ede, Lars van Ravenswaaij (Veenendaal) en Max storm (Rhenen) staan te trappelen. ,,Dit is onze ultieme droom. We hebben niet alleen in Veenendaal bij The Max getraind maar ook op de kartbanen in Eefde, Middelburg en Roosendaal. Of wij er klaar voor zijn? Dat zal moeten blijken. Bij het NKH ben je afhankelijk van het mechanisch materiaal. Een beetje geluk bij de loting is nodig. Rick (Den Hartog, red.) kent de banen goed. Hij heeft vast wel tips", aldus het kwartet.

Uren trainen moeten worden omgezet in daden. Met de nodige zelfspot wordt kritisch vooruit maar ook teruggekeken. ,,Je onthoudt altijd je laatste resultaat", zegt de 15-jarige Lars van Ravenswaaij. Hij doelt op de kampioensrace bij The Maxx Veenendaal waarbij het volledige podium bestond uit rijders uit het Den Hartog Racing team.

WINST ,,Plaatsing voor de finaledag bij The Maxx kon worden bereikt door in een maand de snelste baantijd te realiseren. Zes van onze karters wisten zich te plaatsen. Een mooi resultaat na een eerste jaar waarin veel is geïnvesteerd. Ik gaf ze tips en trucs maar zij realiseerden de snelste maandtijd", aldus de trotse Rick den Hartog.

,,Tijdens de finaledag waren er naast ons beginnend team ook hele ervaren rijders op de baan aanwezig. Ik mocht na de voorronden vanaf Pole Position vertrekken. Er werd hard gereden gezien de vele PR's en bijna werd het baanrecord verbroken", keek Lars van Ravenswaaij terug. Ook Edenaar Niek de Graaf plaatste zich voor de finale. ,,Het was close maar net genoeg." Voor Lars van Ravenswaaij werd het een zegetocht. ,,Ik was best blij. Een jaar trainen, tactisch rijden en durf tonen, werd beloond.' Niek de Graaf werd derde. ,,Ik kon mijn geluk niet op. Maar weet ook dat brons mede kwam doordat een andere rijder een tijdstraf kreeg", was hij realistisch. Beide regiotalenten mochten een mooi resultaat bijschrijven. ,,Een prestatie die wordt meegenomen naar dit seizoen. Nu is het aan ons dat ook waar te maken", eindigt het duo.

DUURZAAMHEID Ook in de kartwereld staat duurzaamheid en aandacht voor het klimaat op de agenda. ,,Huurkarts worden nu nog voornamelijk op benzine, met dus de nodige uitstoot verreden. Je ziet dat onze jeugdige karters daar aandacht voor hebben en bespreekbaar maken. Er zijn plannen om karts meer elektrisch te laten rijden. Als ons team Den Hartog Racing, ik als lesgever/instructeur of mijn individuele karters daarin een rol kunnen spelen, zullen wij dat zeker niet afwijzen. Ik ben er wel van overtuigd dat elektrisch karten op termijn mee kan helpen in onze duurzaamheidsaanpak", meent Rick den Hartog.

REGIOKARTERS De14-jarige Edenaar Tim van der Heijden beschreef zijn eerste ervaring met Rick den Hartog als volgt: Soms streng, soms heel aardig maar in ieder geval hulpvaardig. ,,Dat beeld is wel veranderd. Zijn hulpvaardigheid is geweldig, en de strengheid is echt verdwenen. Misschien kwam dat wel omdat wij elkaar niet zo goed kenden. Ik heb veel van Rick geleerd. Zou zijn lessen niet hebben willen missen. Ik heb veel getraind en snelle ronde neergelegd bij The Maxx (Veenendaal). Ik wil graag op termijn Nederlands kampioen worden. Ik ga dit seizoen bij de senioren rijden. Ik mocht nog bij de jeugd uitkomen maar kies voor bij volwassenen karten. De snelheid is zo mooi bij het karten. Alles uit de kast halen", is Tim optimistisch.

Lars van Ravenswaaij hoort het compliment met een glimlach aan. ,,Wat ik vorig jaar heb opgemerkt. Help me even. Ja, ik weet weer dat ik meer durf wilde tonen, brutaler worden. Of dat gelukt is? Ik denk het wel." ,,Verder heb ik geleerd meer en beter op ander banen dan The Maxx te karten." Hij heeft niet alleen op technisch gebied het nodige van Rick den Hartog geleerd. ,,Buiten het karten om heeft Rick me geleerd met sociale media om te gaan. Het gaat in onze sport soms over details. Op social media kun je je concurrentie volgen. Wie kom je tegen? Hoe moet je bestrijden? Vragen die ik met Rick bespreek", gaat de Veenendaalse topper verder.

Lars heeft ervaren dat het rijden op andere banen zoals in Oldenzaal. Eefde, Middelburg en Roosendaal leerzaam is. ,, Elke baan heeft zijn specifieke aanpak nodig. Dit seizoen ga ik bij de senioren rijden. Ik hoop stiekem een keer een podiumplaats te bereiken. En op termijn uiteraard Nederlands kampioen. Maar ik wil dit seizoen ook gebruiken te investeren in de toekomst. Ik weet dat ik misschien talent heb, maar ook zware concurrentie." Het fenomeen Huurkarts is een uitdaging voor de Veenendaler. ,,Ik ben benieuwd of er veel verschil in de huurkarts zit. Ik hoor wel eens dat de loting mede bepaald of je hoog of lager eindigt. Natuurlijk wil ik de Max Verstappen van de kartsport worden", zegt de aan het Ichtus College Veenendaal studerende Van Ravenswaaij.

Niek de Graaf is in het Den Hartig Racing team zijn grote concurrent. ,,Maar ook een goede collega. Wij zullen het elkaar bij de senioren niet onnodig moeilijk maken. Misschien hebben we zelfs wel eens profijt van elkaar", sluit de Veenendaler af.

De 11-jarige Max Storm uit Rhenen moest wel even wennen bij kartwedstrijden. ,,,Wat de grootste winst was afgelopen seizoen. Dat mijn doorzettingsvermogen vooruit is gegaan. Te vaak dacht ik het lukt toch niet. De Olympische gedachte stond voorop maar nu niet meer Manx."

De jonge karter vertelde dat hij in het begin niet zoveel durfde. ,,Dat is ook beter geworden. Nu rijd ik wat ruwer en inhalen lukt steeds beter. Rick heeft me geleerd op het juiste moment te gaan en niet te aarzelen. Wedstrijden met huurkarts lijkt me echt leuk. Een eigen kart is financieel haast niet haalbaar. Karten is best dure sport. Zeker omdat ik vaak train om beter te worden. Daarom wil ik andere banen beter leren kennen. Vier of vijf uur trainen per week haal ik echt niet. Het zit bij mij niet in de rijdtijd maar in de serieusheid."

,,Ik heb geleerd wat het is om druk op de banden te krijgen. De kart goed gebruiken. Ik heb bereikt wat ik wilde afgelopen seizoen", opent de 16-jarige Edenaar. Hij werd op de finaledag bij The Maxx derde Veenendaler Lars van Ravenswaaij.

,,Natuurlijk wil je liever eerste worden. Maar wij zijn een echt team en dan gun je je het een teamgenoot. Natuurlijk volg ik de resultaten van mijn teamgenoten. We (lars en ik, red.) zitten bijna elke keer in dezelfde wedstrijd. Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren. En een ding zal niet gebeuren, dat is elkaar dwarszitten waardoor een derde karter er met een mogelijke goede klassering van doorgaat", zegt De Graaf gedecideerd.

De Mavo 4 leerling aan het Edese Pallas Athene traint wekelijks een uur in de sportschool. En daarnaast op de kartbanen. Deze sport is fysiek best zwaar dus is een goede conditie een must."

ERVARING Niek de Graaf heeft ook de nodige ervaring opgedaan in een Endurance wedstrijd. Vierentwintig uur karten met een team. Je kart bij elkaar drie tot vier uur tijdens die 24-uurs wedstrijd. Ook maak je deel uit van het raceteam en helpt je collega's. Hoelang je achtereen mag karten? Een uur achter elkaar is het maximum."

De Edenaar omschrijft karten als een mechanische sport. ,,Nee, pech hebben we niet zoveel gelukkig. In Oldenzaal rijden we buiten. Daar heb ik, mede dor de Endurance ervaring mee. Gaat gewoon harder en met slecht weer moet je rekening mee houden. Hoe? Plassen verdwijnen of andere kartlijnen aanhouden. En opletten in de bochten. Karten is mijn sport. Daarin wil ik graag groot worden. Maar mocht dat niet lukken dan wil ik er plezier in houden. Tot op heden gaan beide voornemens goed samen", eindigt De Graaf.

De jeugdige karters helpen mee de materialen te vervolmaken.
Afbeelding
Afbeelding
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie