‘Winkeliers kijken eerst naar omzet’

22 september 2010 om 00:00 Nieuws

Binnenstadsmanager Alan Geensen heeft sympathie voor de plannen van Bovenkamer Zonder Overhead voor een duurzame winkelstad, maar kent z’n middenstanders goed genoeg om te weten dat die eerst voornamelijk naar hun portemonnee kijken. ,,Vraag aan mensen of ze in zijn voor milieu en hun antwoord is: ja. Maar de praktische uitvoering is weerbarstiger.”

Nog geen besluit SBE over groen project EDE - Duurzaamheid oké, maar ondernemers willen tot twee cijfers achter de komma becijferd zien hoeveel ze terugverdienen met de plaatsing van een winkeldeur met dubbel glas.

door André van der Vlerk

Bovenkamer Zonder Overhead, een Edes communicatie- en adviesbureau van creatief denker Daan Overeem, wil zijn plannen voor een duurzaam winkelcentrum ook uitrollen naar het Edese dorpshart. Hij heeft hiervoor al subsidie binnen van de overheid, maar de tijd begint te dringen: van Stichting Binnenstadsmanagement Ede (SBE) wil hij liefst voor 1 oktober het sein op groen hebben.

Maar Geensen is nog niet zo ver. SBE heeft bijvoorbeeld nog geen inventarisatieronde gedaan langs de driehonderd winkeliers die de stichting vertegenwoordigt. Of 1 oktober daarom gehaald wordt, is nog maar de vraag. Geensen: ,,Ik snap best dat hij aan de slag wil. Terecht. Hij heeft een pot met subsidie. Maar het is verdraaid lastig in deze crisistijden om de ondernemer duidelijk te maken dat investeringen in duurzaamheid op termijn winstgevend zijn.”

Overeem schermt met de steun van diverse belangenorganisaties en brancheverenigingen, zoals CBW Mitex, Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Nederlandse Raad van Winkelcentra. Uit Den Haag kreeg hij geld via de subsidieregeling maatschappelijke organisaties en milieu (SMOM). De Edenaar zegt nu klaar te zijn om het concept in de praktijk te brengen.

Hij noemt talrijke voordelen. Zoals: benefit sharing. Doordat iedereen meedoet, valt niemand uit de boot en profiteert elke winkelier van financiële én kennisvoordelen. En, zegt hij: ook al zijn winkeliers doorgaans niet zo ontvankelijk voor argumenten van maatschappelijk verantwoord ondernemen, de consument vindt eerlijk en duurzaam steeds belangrijker. ,,Zo ontstaat een kans om omzet af te snoepen van de achterblijvende concurrent, in plaats van dat er sprake is van een bedreiging: de omzet zakt in.

Edese winkeliers moeten te porren zijn voor de plannen, denkt Overeem, ook al omdat zijn bureau maatregelen rond duurzaamheid geheel voor zijn rekening neemt. ,,Wij ontzorgen. Dat is nodig, want de dagen van winkeliers zijn vaak te kort. Tik duurzaamheid in op Google en je krijgt meer dan twee miljoen hits.”

Tegenover de dalende winkelomzet door stijgende internetverkopen, wil Overeem van winkelcentra plekken maken ,,waar het prettig toeven is.” Hij licht toe: ,,Natuurlijk groen geeft een enorme impuls qua sfeer, maar het is ook goed aan functiemenging te denken, zoals een kinderdagverblijf, flexwerkplekken en kortdurend entertainment.”

Overeem gunt Ede nog maar weinig tijd om mee op de trein te stappen. De Edenaar heeft al vijf grote steden, waaronder Den Haag, voor zijn plannen ingenomen. ,,Die willen eerder vandaag dan morgen beginnen. We hebben een luxeprobleem.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie