Energie knalt door het pand door komst van Rob van Vuure

4 mei 2011 om 00:00 Achtergrond

,,Ik heb ook ervaring hoe je een leuk blad maakt. En hoe je dat in teamwork maakt. Dat komt allemaal goed van pas, al zeg ik het zelf.” Rob van Vuure is een begrip in Nederland bladenland. Bijna veertig jaar werkte hij voor Sanoma (voorheen VNU). In april 2010 nam hij daar afscheid als creatief directeur. Bij Sanoma was hij werkzaam bij een zeventiental publiekstijdschriften, waaronder Libelle, Margriet, Playboy, Yes, Viva, Avenue en Panorama. Nu nog schrijft Van Vuure onder de naam bldndktr elke dinsdag een column in de Volkskrant.

EDE - Robbert Zantinge, directeur bij ZB Communicatie & Media in Ede, is apetrots. Het is hem gelukt om Rob van Vuure, Nederlands bekendste bladendokter, maar ook een postduivenliefhebber, voor twee dagen in de week aan te nemen. Van Vuure wordt creatief directeur bij ZB. ,,Het takenpakket hier is hartstikke interessant. Ik wil het bedrijf een creatieve impuls geven. Want ik heb ervaring met massabladen als bijvoorbeeld Libelle, dat lange tijd het grootste blad van Nederland was.” door Jan de Boer

Ook heeft Van Vuure een column in regionale bladen in de provincie Noord Holland. ,,In de Volkskrant gaan de columns over de media.. En in de andere columns gaat het over van alles en nog wat.” Onlangs verscheen zijn achtste boek ‘Pas op, u wordt verleid’. ,,Bij ZB ga ik me creatief bezig houden met tijdschriften. Dat deed ik al mijn hele leven. En dat zet ik hier voor een gedeelte van de week voort.”

Robbert Zantinge hoorde ruim voor het vertrek van Rob van Vuure bij Sanoma (de grootste tijdschriftenfirma van Nederland), dat hij daar afscheid zou nemen. ,,Ik had al heel lang een idee op het gebied van bladen maken. Toen heb ik Rob benaderd. Het leek mij leuk om hem daar bij te betrekken. In ieder geval om hem te vragen wat hij er van vond. Het gesprek hadden we in Hoorn, met een kopje koffie en een appelgebak er bij. En het liep uit tot een hele leuke discussie over tijdschriften maken, over media en over digitalisering.”

Pensioen is voor Van Vuure maar een woord. ,,Ik ben nog volop bezig. Altijd heb ik wel leuke dingen gedaan. Ik bemoeide me met creatieve dingen. Zoals nieuwe bladen, bladen verbeteren of het restylen van bladen. Ik ben keurig met pensioen gegaan. Omdat ik het zo leuk vond en zij mij zo leuk vonden, heb ik tot m’n vijfenzestigste doorgewerkt bij Sanoma. Ik voel me nog vijftig. Na m’n pensioen heb ik gezegd ‘ik doe alleen maar leuke dingen’. “

Iedereen die de Viva ooit in handen heeft gehad kent de rubriek ‘Anybody’ met blote mensen in het blad zonder hoofd. ,,Een legendarische rubriek. Dat heeft hij bedacht. Er is zelfs een boek over verschenen. Er zijn zoveel mooie en belangrijke dingen in de tijdschriften wereld, waar Rob een stempel op gedrukt heeft. Rob van Vuure was toen ik nog studeerde al een icoon. Bladendokter is een geuzentitel.”

Arcadis

Rob van Vuure richtte zich op bladen voor een groot publiek. ,,Wij maken bladen voor een specifiek publiek,” aldus Zantinge. ZB Communicatie & Media, dat in 2011 het twintig jaar bestaan viert, werkt voor organisaties als PGGM, Koninklijke BAM, Sociale Verzekeringsbank, Arcadis, Rotary Nederland en T-Mobile. ,,Wij maken een magazine voor duizend mensen, maar ook een magazine voor een pensioenfonds voor 1.3 miljoen mensen.”

,,Daar kun je Rob zeker bij gebruiken. Alle kennis, alle tijdschriftenwetten zoals die gelden voor de winkel, gelden ook voor mensen die het toegestuurd krijgen. Het moet aantrekkelijk genoeg zijn om het überhaupt beet te pakken. En het moet voldoende aan kwaliteit zijn om er tijd aan te besteden.”

Bij ZB kreeg men honderden reacties op de komst van Rob van Vuure. Het Edese bedrijf merkt dat er nieuwe klanten op afkomen. Met een aantal gerenommeerde bureaus zat ZB vorig jaar in een competitie om PGGM als klant te krijgen. ,,Rob was net binnen. En met hem in ons team, hebben wij die opdracht verworven. Natuurlijk mede omdat zijn naam een rol speelde. De komst van Rob is zakelijk goed voor ZB. Maar ook inhoudelijk goed voor ZB, omdat er heel veel kennis over doelgroepen bij komt, die al onze bestaande tijdschriften beter gaat maken. Ik merk het ook aan mijn team van veertien mensen. De energie knalt door het pand.”

Rob van Vuure verwacht veel goeds van het werken bij ZB. ,,Alle bladen worden door mij bekeken.” Hij wil graag het team wat leren en verwacht ook dat zij wat van hem willen leren. Dat gaat best lukken, vermoedt hij. ,,Het is maar net hoe jij je opstelt. Maar dat deed ik al jaren natuurlijk bij het grote bedrijf. Als men jou een wijsneus vindt, doe je het verkeerd. Zo werkt het ook niet. Je vertelt er over, je praat er over. En je zegt ‘hé, zou je het niet zus of zo doen’. Het zou kunnen dat jongeren iets van mij kunnen leren, ja.”

De nieuwe 65-jarige creatief directeur bij ZB vindt het sowieso leuk om met jonge mensen te werken. ,,Ik voel me nog jong. Maar dat zegt iedereen als ie zestig is. Ik kreeg opeens AOW. Ik heb echt de eerste maanden gedacht ‘wat is dat nou?’. De enige luxe, die ik mij permitteer is om nooit meer in de file te staan. Dat betekent dat ik om half tien in Hoorn van huis ga. Die regeling heb ik. Ik kom bij ZB pas binnen om kwart voor elf.”

Ad hoc blijft Rob van Vuure nog bij andere bladen werken. ,,Ik loop bijvoorbeeld ook rond bij De Kampioen van de ANWB. Daar doe ik - los van ZB - ook de restyling. Verder geef ik hier en daar cursussen. En sta ik op congressen. Dat soort dingen komt dan allemaal op je af. Of ik tijd voor vrije tijd heb? Ik heb nog een zoontje van twaalf. En misschien verrast dat, maar ik ben een verwoed postduivenliefhebber. Dat kost zeker in het vliegseizoen heel veel tijd. Ik doe ook aan wedstrijden mee. De fascinatie voor mij is dat zo’n beest terugkomt. ‘s Morgens in Frankrijk, ‘s middags in je hok.”

Foto:

‘Bladendokter’ Rob van Vuure en Robbert Zantinge van ZB uit Ede.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie