Rubriek 'Hoorzitting‘: ,,Ik moet het warm krijgen van muziek"

2 november 2011 om 00:00 Algemeen

Rock, metal, hardstyle; hij moet er niks van hebben. ,,Het is niet mijn ding, ik durf het eigenlijk niet eens muziek te noemen. Het is gewoon lawaai. Als ik daar een uur naar moet luisteren word ik helemaal gek. Ook heb je steeds meer grotere bands die uitsluitend produceren wat hun platenlabel hen opdraagt. Dan dwaal je af van de essentie van muziek en dat is het gevoel dat erin hoort te liggen.’’

EDE - Als manager muziek en film van MediaMarkt Ede heeft Tarik Lahri de perfecte baan. Hij kan namelijk de hele dag met zijn grote passie bezig zijn: muziek. ,,Ik kijk er met een kritisch oog naar, maar dat krijg je vanzelf als je op mijn stoel zit. De muziekindustrie wordt verpest door commercie, de druk van platenlabels en heel veel gebonk.’’ door Judith Tak

Zijn kritische toon betekent niet dat hij geen respect heeft voor wat mensen produceren. ,,Ik vind het knap dat sommige artiesten miljoenen platen verkopen, terwijl het mij helemaal niet aanspreekt. Het is natuurlijk een kwestie van smaak en ja, smaken verschillen. Een band blijft mij bij als ze een pakkend debuutalbum uitbrengen. Is het eerste album niet goed, zal ik nooit naar een tweede luisteren’’, vertelt Lahri.

Van nieuwe muziek kan hij heel enthousiast worden. ,,Bij singer-songwriters staat voorop dat ze mooie muziek willen maken. Ze zijn fris, onafhankelijk en niet-commercieel. Met een mooi instrument in de hand maken ze muziek die ze zelf willen produceren. Vaak werken ze voor een klein platenlabel, waardoor ze de vrije wil hebben in wat ze uitbrengen. Daar geniet ik van, dat gaat puur om het gevoel. Als ik daarnaar luister denk ik ‘door jullie is er nog muziek’.’’

Zijn Marokkaanse achtergrond zorgt ervoor dat de dertigjarige Edenaar is opgegroeid met Arabische muziek. ,,Raï is een soort Arabische pop. Mijn ouders komen uit Marokko en vroeger ging ik daar ieder jaar naartoe. Altijd kwam ik terug met de nieuwste cd’s. Raï zit vol clichés: het is altijd vrolijk en gaat alleen maar over liefde. Laatst kwam ik toevallig nog een videoband tegen waarop ik als zesjarig jochie al op de muziek stond te swingen. ‘’

Stem, melodie en tekst

Maar zijn hart ligt vooral bij de soulmuziek. ,,Door een vorige baan in de videotheek kwam ik hiermee in aanraking. Het gaat om de combinatie van stem, melodie en tekst. Maar het ligt ook aan je eigen gemoedstoestand en de omgeving waar je bent. Iedere dag luister ik anders naar muziek, afhankelijk van hoe ik me voel. Wat voorop staat is dat muziek je moet raken, anders doet het me niks. Ik moet er warm van worden als ik het opzet.’’

Favoriete artiesten zijn Luther Vandross, Marvin Gaye, Otis Redding en Dionne Warwick. Aan dit rijtje klassiekers voegt hij een paar nieuwelingen toe: Adele, Noora Noor. ,,Nog nooit had ik van haar gehoord, maar ik kon naar een concert van Adele. Ze ging op het podium zitten, er heerste totale stilte. Ze begon te zingen en wow! Bij zin één had ze me te pakken. Wat een unieke stem. Bij haar is het niet zingen, maar ervaren.’’

Bijna wekelijks bezoekt hij een concert. ,,Vanuit mijn werk kom ik op veel plekken terecht. Voordat ik naar een concert ga, beluister ik muziek van de artiest. Als het me niks doet, ga ik er ook niet heen.’’

Na een lange werkdag beloont Tarik zich het liefst met een mooie soulplaat. ,,Als ik thuis kom plof ik op de bank en kan ik echt genieten van muziek. Dan denk ik bij mezelf ‘je hebt het verdiend’. Ik vind het belangrijk dat een artiest niet teveel experimenteert en niet van stijl verandert. Blijf spelen zoals je speelt! Motown soul blijft altijd hetzelfde.’’

Motown is de naam van een platenlabel, dat opgericht is voor donkere artiesten. ,,Ik denk dat soul veel verhalen kent. Het was destijds een soort uitlaatklep voor politieke standpunten. Motown heeft ervoor gezorgd dat blanke mensen gingen luisteren naar donkere artiesten. Tegenwoordig gaat het minder over politiek en meer over de alledaagse dingen. Maar het gevoel blijft er altijd inzitten, vandaar de benaming ‘soul’.’’

Foto:

Tarik Lahri: ,,Mijn hart ligt vooral bij de soulmuziek.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie