Valleilijn opnieuw ‘beste trein’

11 april 2012 om 00:00 Regio

Net als vorig jaar krijgt de Valleilijn volgens de barometer van de reizigers het rapportcijfer 7,6, waarmee de treinverbinding opnieuw het beste uit de ‘bus’ komt van de in totaal twintig regionale spoorlijnen in Nederland, direct gevolgd door de spoorlijn Zwolle-Kampen.

OV-barometer: ‘Reizigers geven lijn betere cijfers’ EDE/LUNTEREN - De Valleilijn, de spoorverbinding tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen, is andermaal uitgeroepen tot de beste regionale treinverbinding van Nederland. Dat meldt het Kennisplatform Verkeer en Vervoer op basis van informatie van reizigers in het regionale ov. Vorige week presenteerde dit platform de OV-klantenbarometer 2011.

door Wouter van Dijk

De treinverbinding stijgt daarmee ook op de landelijke ranglijst van bijna negentig vervoerslijnen van de negende plaats vorig jaar naar de zesde plaats nu. Daarmee beoordelen reizigers de vervoerslijn steeds beter, in 2009 stond de Valleilijn nog op de twaalfde plaats, in 2008 op de zeventigste plaats.

De OV-klantenbarometer wordt jaarlijks gehouden door onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, in opdracht van het kennisplatform. In totaal werd in de periode eind oktober tot begin december onder bijna 86.000 reizigers een enquête gehouden, waaronder 1600 reizigers op de Valleilijn.

De Valleilijn scoort volgens de reizigers goed op onder meer instapgemak, zitplaatsen, punctualiteit en ruim voldoende op onder meer netheid, vriendelijkheid, rijstijl en algemene informatie. De spoorlijn krijgt van de reizigers één onvoldoende als het gaat om het tarief. Ook wat betreft informatievoorziening bij vertragingen en gebruiksgemak van de ov-chipkaart kan de Valleilijn volgens de reizigers nog verbeteren.

Wat betreft veiligheid scoort de treinverbinding het cijfer 7,8. Reizigers die een laag cijfer gaven, deden dat met name vanwege ‘gebrek aan toezicht’ in het algemeen en ‘rondhangende personen’ op de perrons. In het onderzoek is ook gekeken naar algemene informatie over de reizigers. De leeftijdsgroep 18 tot 27 jaar is oververtegenwoordigd (52 procent) en er zitten meer vrouwen (57 procent) dan mannen (43 procent) in de trein. De meeste reizigers geven wonen, werken en onderwijs als motief.

Connexxion, vervoerder op de Valleilijn, is ,,zeer tevreden” met de resultaten. ,,Nummer één worden is mooi, maar nummer één blijven nog veel mooier”, zegt woordvoerder Herman de Gooijer. ,,We hebben de indruk dat we afgelopen tijd op meerdere vlakken gewerkt hebben om zaken beter voor elkaar te hebben. Zo spraken we met ProRail af dat we in Amersfoort niet meer hoeven te wachten op vertraagde intercity’s, dat komt onze punctualiteit ten goede.” Daarnaast noemt hij het plaatsen van oplaadautomaten voor de OV-chipkaart, dit voorjaar op de perrons, en nieuwe onderzoeken bij scholieren. ,,Met name die laatste groep reizigers geeft aan de trein te duur te vinden. We willen graag weten waarom.” Ook sociale veiligheid heeft volgens Connexxion de aandacht. ,,Omdat we er nu meer mogelijkheden voor hebben, zijn er steeds vaker controleurs in de treinen aanwezig.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie