De klant staat centraal bij veertigjarige Boni

11 april 2012 om 00:00 Ondernemend

Eerst vestigde de supermarkt zich aan de Brouwerstraat in het pand van De Nooij. Later aan het Bunschoterplein en nu in het huidige pand aan de Markt. Inmiddels heeft Boni 37 filialen, dit aantal groeit nog steeds.

EDE - Boni Supermarkten viert dit jaar het veertigjarig bestaan. Het eerste filiaal was in Drachten. Een paar jaar later volgde het filiaal in Ede. door Jan de Boer

Het is feest dit jaar bij Boni. Niet alleen voor de klanten. Ook voor het personeel van de supermarkt. Het veertig jaar bestaan wordt natuurlijk gevierd, stelt John Nijenhof, die vanaf de kerst in Ede is gestationeerd. ,,Het feest is voor alle winkels in Nederland. In Ede worden we als personeel met een hele grote touringcar opgehaald en naar de feestlocatie in Nieuwegein gebracht. Om op tijd op het feest te kunnen zijn sluit Boni Ede eenmalig op zaterdag om 18.00 uur in plaats van om 20.00 uur.

Boni is een begrip in Ede. Ook één van de eerste echte grote supermarkten in Ede, waar veertig jaar geleden merendeels kleine kruidenierswinkels waren gevestigd. De klanten van vroeger komen nu nog altijd bij Boni, weet Ingrid Spanheim, die al meer dan twintig jaar bij de supermarktorganisatie werkt. ,,Je hebt bij ons trouwe klanten, mensen die jaar in jaar uit bij ons hun wekelijkse boodschappen doen.”

Het Boni-team zette deze groep extra in het zonnetje. De vaste klanten werden in de winkel uitgenodigd. ,,Dit alles leverde een kantine vol gezellige mensen op met mooie verhalen over vroegere tijden. Na een kopje koffie en een lekker stuk taart kregen zij van ons een bos bloemen. Natuurlijk onze dank voor zoveel jaren trouwe klandizie. Wij hopen dat zij nog lang hun boodschapjes bij Boni doen.”

In het jubileumjaar houdt Boni al acties, weet filiaalhouder John Nijenhof. ,,Acties in de folder, die er op zijn toegespitst dat Boni veertig jaar bestaat. Daar leggen wij dit jaar niet constant de nadruk op. Daarnaast hebben we Euroweken en natuurlijk de nieuwe spaaractie. Veertig jaar Boni is wel het hele jaar door de rode draad.”

Boni blijft zich ontwikkelen. Tot midden 2005 waren Boni’s vaste kleuren blauw en geel, hierna is men begonnen de oude kleuren in te wisselen voor de kleuren rood en geel. Boni streeft daarmee een chiquer en flitsend imago na. De slogan is van ‘Boni, uw supermarkt vol voordeel’ veranderd in ‘Boni altijd goedkoop’. Er is een nieuwe huisstijl ontwikkeld. ,,In de nieuwe winkel in Veenendaal zie je daar de aspecten van.”

Betrouwbaar, betrokken, klantgericht, kostenbewust en plezier. Dat zijn de kernwaarden die Boni nastreeft om het supermarktbezoek zo prettig mogelijk te maken. ,,Lokaal willen we de beste zijn. Dat was in het begin al zo en dat is nog steeds zo. Het personeel moet een bekend gezicht hebben in de winkel. We doen echt iets aan klantenbinding.

,,Natuurlijk zijn er commerciële activiteiten. De klant staat bij ons hoog in het vaandel, het beleg van de boterham. Je kunt nog zo’n mooi winkel neerzetten. Als er geen klik is met het personeel zijn de klanten passanten,” besluit het tweetal.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie