Afbeelding
Foto: Freek Wolff/BDU

'Wapenen tegen nieuw koopgedrag'

30 mei 2012 om 00:00 Nieuws

Inmiddels hebben 50 van de 250 winkeliers van het Edese koopcentrum zich hierbij aangesloten. ,,Het idee en de uitvoering van het project in Ede Centrum is gebaseerd op een feit dat we in Ede gewoon een mooi centrum hebben. Er is een breed aanbod, in het centrum is genoeg te doen,” aldus binnenstadsmanager Alain Geensen.

EDE - De website www.edecentrum.nl, het warenhuis van Midden Nederland, is sinds enkele dagen in de lucht.

Het nieuwe winkelen is een antwoord op veranderd koopgedrag. Ede Centrum speelt in op de wijzigingen in het koop- en winkelgedrag die de komende jaren plaatsvinden als gevolg van het samensmelten van mobiele, sociale en lokale ontwikkelingen.

Dat is de reden dat de winkeliers de handen ineengeslagen hebben en nu komen met een eigen website.

Uniek

,,Wat wij in Ede doen is uniek. Enerzijds willen wij de klant die bij ons komt, verwennen. Anderzijds willen wij de klant die iets in het centrum heeft gezien, de kans bieden om bij die winkel op de website in tweede instantie iets te kopen.”

Collectief is het toverwoord van dit proces. Veel neuzen van de ondernemers en de winkeliers in Ede Centrum staan al de zelfde richting op.

,,Je kunt iets betekenen als je het gezamenlijk aanpakt voor de consument. Als je het samen doet, als je een gezamenlijke winkel en een platform hebt, ben je vindbaar voor de consument. Het aanbod is vanzelfsprekend veel interessanter als je veel deelnemers hebt”, vindt Geensen.

Op www.edecentrum.nl bieden de deelnemende winkeliers hun artikelen aan. Als je aanklikt kom je op het hoofdmenu. Met allemaal links naar de winkeliers. Ook staat er altijd een aanbieding op het hoofdmenu. De eerste stap is nu gezet. ,,Heel wat winkeliers doen al mee. Dagelijkse komen er nieuwe deelnemers bij.”

Voordeel

De landelijke winkelketens zijn nog niet zo ver. Een voordeel van de Edese website is dat de klanten of bij de winkel zelf of via de website waren kunnen kopen. Ten opzichte van andere websites is dat hier een bekend gezicht achter de website staat. ,,Het is de klantenbinder bij uitstek. De website kun je als het gereedschap voor klantenbinding gebruiken.”

Sterker

Het belangrijkste voor de traditionele winkel is natuurlijk het plezier dat je de klant geeft bij het winkelen. ,,Maar vooral de verrassing. Als je dat samen doet met het winkelen via de website, sta je heel sterk”, aldus Geensen.

EdeCentrumPas

Naast de website beginnen de Edese winkeliers ook met een EdeCentrumPas. Dat wordt een spaarsysteem waar de consument bijvoorbeeld een korting op de pas krijgt bijgeschreven. En op die kortingspas kun je bijvoorbeeld bij het eerst volgende terrasje een drankje drinken. Ook kan de kortingspas gebuikt worden om een Edese parkeergarage te betalen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie