Alternatief plan spoorzone

11 juli 2012 om 00:00 Voorpagina

,,Omwonenden hebben in grote meerderheid voor deze optie gekozen tijdens inspraakavond’’, licht Jan Durk Tuinier, voorzitter van de stichting toe. ,,We hebben de afgelopen weken met politieke partijen gesproken en ze hebben ons allemaal uitgedaagd om te komen met alternatieve oplossingen. Dit is er uitgekomen. Wat ons betreft gaan we voor een win-win situatie. Wij hebben geen enkel belang in het winnen van het conflict waarbij een ander verliezer is. We willen er samen uitkomen met de gemeente maar zijn wel vastberaden. Een eerste stap van de gemeente zou kunnen zijn ons alternatief eens door te rekenen. Financieel en technisch. En dan niet zeggen wat er allemaal niet kan, maar juist met technische oplossingen komen.’’

Eén tunnel voor auto’s en fietsers met rotonde EDE - Eén tunnel voor auto’s en fietsers. Dat stellen de leden van Stichting Spoorzone Nee voor. Het alternatieve plan sluit de huidige spoorwegovergangen af bij de Kerkweg en de Nieuwe Maanderbuurtweg, maar plaatst de tunnel in het midden van de Verlengde Blokkenweg, waar een rotonde moet komen. Aan de noordzijde komt de tunnel uit op het Soma-terrein.

door Freek Wolff

In het plan kunnen auto’s vanaf de rotonde richting Frankeneng of de andere kant richting station. Hiervoor wordt de Blokkenweg doorgetrokken achter winkelcentrum de Spindop langs. De fietsers die in zuidelijke richting willen, maken aan de noordkant al een keuze zodat zij aan de zuidkant geheel gescheiden zijn van het autoverkeer. Fietser die het oostelijke fietspad kiezen, gaan naar de Kerkweg, Bovenbuurtweg, de Spindop en het station. Fietsers die het westelijk fietspad kiezen, gaan naar de Koepelschool, AH-XL, Nieuwe Maanderbuurtweg richting Maandereng en Rietkampen of de Frankeneng.

Soma en Turco

Het plan schetst nog ruimte voor derde spoorlijn aan de zuidkant, met parallel hieraan een dubbele rijbaan (Verlengde Blokkenweg) en een dubbel fietspad aan één kant. De volkstuinen kunnen grotendeels op de zelfde plek blijven. Er komt een fietspad vanaf de Spindop tot aan de Frankeneng over de rotonde heen zodat er voor doorgaande fietsers (oost-west) een veilige verbinding is.

Ter hoogte van de Maanderbuurtweg, de Kerkweg en de Spindop is een mogelijkheid om van de parallelweg af en op te komen. Deze t-splitsingen vragen bijzondere aandacht in samenhang met verkeer dat zich beweegt op de Blokkenweg en de Verlengde Blokkenweg.

Aan de noordkant blijft het Spoorpad intact en wordt een rotonde aangelegd die aansluit op de Prins Bernhardlaan, mogelijk op de Verlengde Maanderweg (richting Hakselseweg) voor de nieuwe huizen die op het Somaterrein kunnen worden gebouwd. De bedrijven die aan de Kerkweg zitten, kunnen verplaatst worden naar de Nieuwe Maanderbuurtweg en behouden zo hun bereikbaarheid en zichtlocatie. De bewoners die aan de kop van de Nieuwe Maanderbuurtweg wonen, kunnen verhuizen naar nieuwe huizen die aan de zuidkant op het Turco T en Eli terrein kunnen verrijzen. De bewoners aan de Verlengde Blokkenweg krijgen volgens Tuinier een betere toegang tot hun huizen.

De voorzitter vindt het nieuwe plan een win-win-oplossing. Want: ,,De barrièrewerking van de spoorlijn wordt minder doordat voetgangers/fietsers en auto’s zich op een overzichtelijke manier van wijk tot wijk kunnen verplaatsen en er is een verbinding met het centrum.’’

u vervolg op pagina 15

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie