‘Piepklein tunnelgaatje’ auto’s

3 oktober 2012 om 00:00 Voorpagina

,,Een piepklein gaatje’’, noemde Breunis van de Weerd de eerste, om toch vooral grote drukte, sluipverkeer te voorkomen. De wethouder denkt dat het aangedragen alternatieve plan van wijkbewoners als gevolg een ,,open verkeersriool’’ zal betekenen, ,,nog veel drukker dan de Klinkenbergerweg’’. Toch zet hij de deur op een kier: ,,We zijn bereid nog iets te bedenken, maar een open verbinding gaat te ver.’’

Wethouders vrezen drukte spoorzone EDE - Een klein autotunneltje met stoplichten en nog enkele jaren open houden van de spoorwegovergang bij de Kerkweg. Dat zijn de opmerkelijke opties die twee wethouders donderdagavond op de valreep aandroegen, als variant op het spoorzoneplan.

Maar liefst elf insprekers lieten de commissie horen dat het plan van het college een wijk-wijkverbinding (met sociale cohesie en commerciële belangen) negeert en het oorspronkelijke doel uit het oog is verloren: opheffing van de spoorlijnbarrière (,,Die wordt alleen maar groter’’). Raadslid Bert Komdeur: ,,Inwoners laten zich niet in verkeersmodellen persen.’’ De CDA’er benadrukte dat het gevoel van vrijheid en bereikbaarheid van eminent belang is. Bovendien wees hij erop dat de focus van de politiek langzamerhand meer richting vernieuwing van het station Ede-Wageningen is gegaan en dat hier nu relatief erg veel geld naar toe gaat. De VVD vindt dat juist bevorderend voor het imago van Food Valley.

Wethouder Evert van Milligen benadrukte de waarde van de rationele modellen van de verkeersdeskundigen, maar suggereerde uiteindelijk toch om de spoorwegovergang bij de Kerkweg nog een paar jaar open te laten, als de tunnel bij de Hakselseweg (richting Frankeneng) gerealiseerd is. Om te meten hoeveel verkeer er nog zal rijden.

Binnenkort bekennen fracties duidelijker kleur in de gemeenteraad.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie