Gelaten acceptatie btw-verhoging
10 oktober 2012 om 00:00 VoorpaginaVoor nogal wat ondernemers blijkt het teveel werk om de huidige collectie in de winkel om te prijzen. Zij nemen de twee procent verhoging voor lief en betalen deze hogere belasting nog even uit eigen portemonnee, want de btw-verhoging is al wel in de kassa aangepast. Ook bij Didi aan de Achterdoelen is dat het geval.
door Freek Wolff
,,Ik onderschrijf die gelatenheid die er heerst’’, zegt Edes binnenstadsmanager Alan Geensen. ,,Die kwam na de boosheid. In de praktijk vreten de ondernemers die verhoging gewoon op. Wel adviseer ik om van de nood een deugd te maken. Je kunt het commercieel uitbaten, door richting je klanten bijvoorbeeld een groot plakaat op je deur te plakken met de kreet ‘Verhoging btw, wij doen er niet aan mee’. Maar goed, we moeten ons niet rijker rekenen dan we al zijn. Als consument glijd je de komende tijd ook naar die 21 procent.’’
,,We hebben nogal wat artikelen die nu 9,95 euro kosten. Het zou niet slim zijn om die nu iets boven een tientje uit te laten komen. Dat heeft een negatief psychologisch effect bij onze klanten’’, aldus een medewerker bij Bijou Brigitte, een keten met 63 filialen in Nederland.
Bij Wennekes zijn de tassen van de merken Eastpack en Castelijn & Berend duurder geworden. ,,Die doen dat, daar kunnen we niks aan doen. Verder zien we dat nog niet.’’
u vervolg op pagina 7