Raad omarmt plan spoorzone

31 oktober 2012 om 00:00 Nieuws

Het aspect waar het meest over werd gesproken was de optie van de extra tunnel, waar het comité Spoorzone Nee voor had gestreden. Leden hiervan waren na afloop zeer content, omdat voor hun gevoel het doel was bereikt, al valt de beslissing pas over vijf jaar, op basis van verkeerstellingen en de maatschappelijk geluiden die dan heersen. ,,We bewaren onze spandoeken, zodat we die zo weer van zolder kunnen halen’’, reageerde comitévoorzitter Jan Durk Tuinier.

Ruimte vrij voor extra wijk-wijk autotunnel EDE - Alleen de fracties van GroenLinks/PE, D66 en El Kaddouri konden zich niet vinden in het spoorzoneplan dat het college maandag op tafel had gelegd. De overige partijen omarmden in de gemeenteraad het feit dat er een autotunnel Hakselseweg-Frankeneng komt, inplaats van de spoorwegovergang, plus een luxe fietstunnel vanaf het Soma-terrein naar de Zanderijweg én de ruimte daar strak naast, die vrij gehouden wordt voor eventueel nog een autotunnel voor de wijk-wijkverbinding. Over dat laatste wordt pas in 2018 beslist. Tot 2020 blijft de spoorwegovergang Kerkweg in elk geval in gebruik.

door Freek Wolff

Vorige week presenteerde het college van b en w het uiteindelijke planvoorstel, toch wel verrassend met de variant van een optionele extra tunnel voor - op termijn - een wijk-wijkverbinding. Wel werd meteen de kanttekening gemaakt, dat als deze er komt, er alles aan wordt gedaan om sluipverkeer te voorkomen, bijvoorbeeld met stoplichten en een beperkte hoogte.

Zeker het CDA leek ervan overtuigd dat de extra tunnel er op termijn gaat komen. ,,Dit is een koerswijziging. Het glas was leeg en is nu half vol. Van uitstel komt geen afstel’’, durfde Bert Komdeur zelfs aan.

Wethouder Evert van Milligen verzekerde dat het gemeentebestuur over vijf jaar een serieus besluit zal nemen als er meer helderheid is. ,,In theorie kunnen we nu al de ‘bak’ van de fietstunnel breder aanleggen, ook al hoeft dat niet persé te resulteren in een tunnel voor auto’s. Maar het is wel goedkoper als we dat nu al doen’’, aldus de wethouder.

Dat financiële plaatje, voor de extra wijk-wijktunnel, bleek een zaak waar raadsleden, zeker uit de oppositiehoek, nog sterk hun twijfels over hebben. ,,De kans dat er geld voor zal zijn, is heel klein. Daarom moet je er nu al geld voor reserveren. Het college houdt de burgers op deze manier voor de gek en aan het lijntje’’, meende John Wijsmuller van D66. Ook GroenLinks/PE denkt dat er in 2018 geen geld voor is.

De ChristenUnie (CU) liet sceptische geluiden horen, ook over het geld. ,,Hoe zit het met de veiligheid van de overgang die nu open blijft? Wanneer gaat die pas dicht? En we zijn huiverig voor de (sociale) veiligheid van de fietsers’’, aldus Jan de Kluiver.

u vervolg op pagina 5

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie