Studietrip onderwijs IJsland

30 mei 2007 om 00:00 Nieuws

EDE - Niets bijzonders aan de hand. Zinvol. De conclusie van Henk Slabbekoorn, algemeen directeur van de CNS-scholen in Ede, over een excursie van een tiental directeuren naar IJsland. De Edese delegatie keek op IJsland naar inclusief passend onderwijs. Iets wat de CNS-scholen volgens Slabbekoorn ook in Ede gaan toepassen. ,,We hebben een goede studiereis gehad”, weet de algemeen directeur.

Directeuren basisscholen op verre excursie

door Jan de Boer

Niet alle ouders zien het reisje van de directeuren naar IJsland als iets heel normaals. ,,De directeur van de school waar mijn kinderen opzitten was niet open over de bestemming en het doel van de reis . Dat vond ik vreemd. Waarom kun je daar niet open over kunnen zijn. Ik had graag willen weten wat IJsland voor inspirerends op onderwijsgebied heeft te bieden”, aldus een verontruste ouder.

Passend

Passend onderwijs voor iedere leerling. Dat is het doel van de aanpassing van zorg voor leerlingen. In 2005 en 2006 sprak het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) samen met onderwijs- en ouderorganisaties over de manier waarop dit passend onderwijs vorm moet worden gegeven. OCW en haar samenwerkingspartners gaan in de komende jaren de plannen uitwerken tot wetwijzigingsvoorstellen, zodat er geen enkel kind meer tussen de wal en het schip belandt.

In Scandinavië loopt men volgens Slabbekoorn voor op het gebied van passend onderwijs. Hiervoor was hij al eerder in Zweden en Denemarken op studiereis. IJsland is ook een voorloper. ,,In IJsland kun je wat leren. Daar lopen zij op het gebied van passen onderwijs voor op Nederland. Dat komt ook door de demografische en geografische ligging van IJsland.”

Naschools

De CNS-scholen in Ede bereiden zich op voor op de tijden die komen. Slabbekoorn: ,,Vandaar dat we de studiereis in dat kader hebben gezet. Inclusief en passend onderwijs ligt in dezelfde lijn. Als je naar het onderwijs kijkt zijn de Scandinavische landen de landen waar heel veel studiereizen naar toe gaan. De aanpak van voor- en naschoolse opvang loopt daar enkele jaren voor op de onderwijssituatie in Nederland. Met de daar opgedane ideeën kunnen we de komende jaren verder.”

Een voorbeeld? In IJsland gaat volgens Slabbekoorn maar één procent van alle leerlingen in de richting van het speciale onderwijs. ,,De rest wordt op de scholen opgevangen. Dat geeft een aantal mogelijkheden. Dan moet je denken aan aangepaste gebouwen en grotere speelruimtes, die anders zijn dan in de Nederlandse situatie. In de komende periode moeten wij daar een invulling aan geven. In IJsland gaat het om heel bijzondere kinderen, die echt niet binnen - wat wij het reguliere onderwijs noemen - passen.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie