Jap van Lagen doet waardevolle baankennis op

18 juli 2007 om 00:00 Nieuws

EDE - Jaap van Lagen maakte afgelopen weekend hernieuwd kennis met de WorldSeries Formule Renault 3.5. Eén telefoontje van teambaas Antonio Ferrari (Eurointernational) was genoeg om zonder enige voorbereiding naar Hongarije af te reizen. Voor Van Lagen een ideale mogelijkheid om zich te meten met de rest maar vooral om de 4,381 meter lange baan te leren kennen, waar hij over een aantal weken opnieuw acte de presence zal geven in de Mobil 1 Porsche Supercup.

Van Lagen begon beide manches bijzonder sterk, maar een gebroken stuurstang in de eerste race en een harde touché van Valsecchi in de afsluitende wedstrijd zorgde ervoor dat hij de races voortijdig moest beëindigen.

Niet lang nadenken

Nadat Van Lagen afgelopen woensdag door Eurointernational werd gepolst met de vraag of hij wellicht de World Series race kon rijden op het circuit van Hungaroring, hoefde de inwoner uit Ede niet lang na te denken. Van Lagen viel in voor Celso Miguez die het team had verlaten. De beoogde opvolger zou eigenlijk Enrico Toccacello worden, maar de Italiaan verkoos een goedbetaalde test in een Aston Martin ter voorbereiding op de 24-uur van Spa-Francorchamps.

Nuttige kilometers

Toen Van Lagen kennis had gemaakt met het team en snel een stoeltje had geschuimd begon hij donderdag aan de vrije trainingen. De vier tests verliepen nog niet naar wens. Door vooral onbalans in de wagen kwam hij niet verder dan een plaats in de achterhoede. Desondanks maakte Van Lagen veel nuttige kilometers op het smalle en bochtige circuit.

Het team besloot om vlak voor de kwalificatie de afstelling van de auto drastisch te wijzigen. Men kwam met een set-up op de proppen die werd overgenomen van vorig jaar, waar men op Spa-Francorchamps een poleposition had getraind. Met de eerste set nieuwe banden ging Van Lagen naar buiten voor een snelle tijd, maar een gele vlagsituatie gooide roet in het eten. Met de tweede set ging het stukken beter. In de eerste sector was hij bijzonder snel, maar moest zijn run afbreken door een crash van Aleshin waardoor de rode vlag tevoorschijn kwam. Met een tijd van 1:33.569 moest hij genoegen nemen met plaats 24.

Stuurstang

De regerend kampioen van de Eurocup Mégane Trophy kwam goed uit de startblokken. Hij won direct een aantal posities voor het ingaan van de eerste bocht. Van Lagen kwam lichtjes in aanraking met James Walker kon zijn race toch voortzetten, maar hield een verbogen stuurstang aan deze touché over. Niet alleen Van Lagen maar ook andere rijders kwamen met elkaar in aanraking, waardoor de safetycar op de baan kwam.

Na de herstart kwam hij goed weg en wist met een mindere auto zelfs top drie tijden te draaien. Door het euvel werd de wagen gaandeweg de 25 ronden tellende race steeds slechter. Vier ronden voor het einde brak uiteindelijk de stuurstang. Van Lagen wist nog wel op eigen kracht de pitstraat te bereiken, maar moest definitief de strijd staken.

Crash

De tweede wedstrijd stond zondagmiddag op het programma, Van Lagen vertrok als 22e. Opnieuw kwam de Edenaar goed weg. Via de buitenkant wist hij in de tweede bocht een aantal deelnemers te passeren en liet in de openingsfase prima rondetijden noteren. De rijder met startnummer 25 zat goed in het ritme totdat hij voor hem Alvaro Barba zag remmen. Van Lagen probeerde hem rechtsom voorbij te gaan, maar de Spanjaard liet hem niet passeren. De aanstormende Davide Valsecchi kon Van Lagen echter niet meer ontwijken en crashte vol tegen hem aan. Door de harde klap tolde de wagen een paar keer om zijn as en Van Lagen kwam tegen de bandenstapels tot stilstand.

Dromen

Ondanks zijn vroege uitval heeft Van Lagen veel baankennis opgedaan voorde Mobil 1 Porsche Supercup dat op 4 en 5 augustus op hetzelfde circuit zal plaatsvinden. Jaap van Lagen: ,,Ik ben blij dat ik aan de ene kant compleet onverwachts weer aan de World Series heb mogen proeven, maar natuurlijk teleurgesteld in het resultaat. Doordat we er in de vrije trainingen qua tijden niet aankwamen, besloot het team pas vlak voor de kwalificatie de afstelling te wijzigen. Men koos voor een goede basis set-up die zijn vruchten had afgeworpen in de kwalificatie van Spa 2006. Dit werkte op zich redelijk maar ik had in deze sessie telkens de pech dat er in mijn snelle ronde een gele of rode vlag tevoorschijn kwam. Na mijn goede starts was het een kwestie van volgen, want op deze baan kun je moeilijk inhalen. Ik wil Antonio Ferrari bijzonder bedanken dat ik eenmalig voor zijn team mocht rijden. Met zes effectieve uren kan ik het circuit nu wel dromen. Dit zal mij zeker helpen in de Mobil 1 Porsche Supercup dat over een aantal weken hier zal plaatsvinden!"

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie