‘Dyslexie absoluut op te lossen’

18 juli 2007 om 00:00 Nieuws

Vier jaar werkte ze in Deventer bij Ton Braams, een man die landelijk een behoorlijke bekendheid geniet op zijn vakgebied. ,,Daar heb ik vakinhoudelijk veel geleerd’’, zegt Lenneke.

Praktijk voor orthopedagogie met ‘sleeplezen’ EDE - ,,Kinderen snappen ontzettend snel dat ze niet meekunnen’’, zegt Lenneke Kapitein-Hindriks (26) uit Ede. Ze is altijd al begaan met kinderen die problemen hebben. Daarom ging ze pedagogie studeren in Utrecht. Nu heeft ze een eigen praktijk aan huis en is ze gespecialiseerd in het oplossen van dyslexie.

Nu werkt ze twee ochtenden in Weesp als zorgcoördinator op het Caspariscollege. Zij komt daar in beeld als de mentor en de leerlingenbegeleider er geen gat meer in zien. ,,Dan ga ik testen, observeren en gesprekken voeren. Ik vind het prettig om de diepte in te gaan. Het is leuk om de dingen breder te bekijken, waarbij je ook let op de sociaal-emotionele problemen.’’

Kapitein tipt aan dat, naast dyslexieproblemen, tegenwoordig ook discalculi bekend raakt. Hierbij gaat het om grote moeite met rekenen. ,,Daar is de laatste tijd veel onderzoek naar, maar het zit veel ingewikkelder in elkaar dan dyslexie. Bij taal gaat het om een fonologisch tekort, de klankverwerking en soms het korte duurgeheugen. Bij rekenen kunnen meer aspecten de oorzaak zijn, zoals een zwak geheugen, getalinzicht of ruimtelijk inzicht. Tot nu toe werd er achter moeite met rekenen niet zo snel iets gezocht.’’

Dyslexie is daarentegen een redelijk compact probleem. ,,Dat is echt één stoornis en gemakkelijk te onderzoeken. Niet kunnen lezen is gek. Hoe komt dat nu als je een gewoon iq hebt?’’

Het is soms behoorlijk pittig om een leesachterstand van wel drie jaar bij te spijkeren. ,,Maar met een jaar lang elke week drie kwartier lezen, is dat absoluut mogelijk.’’

Kapitein is enthousiast over een nieuwe leesmethode, ontwikkeld door Jaap Stoppelenburg. ,,Ik stond versteld hoe snel je met de nieuwe techniek, het zogenoemde ‘sleeplezen’, kinderen weer op een acceptabel leesniveau kunt brengen. Er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan om dat te bewijzen.’’ Bij basisschool De Sprong in Lunteren deed Lenneke al zeer rooskleurige ervaringen op.

Het sleeplezen is een kwestie van met een pen exact aanwijzen waar de leerkracht is bij het voorlezen, terwijl het kind geconcentreerd meekijkt. ,,Je trekt ze als het ware met de pen mee. Dit doe je in combinatie met het opvijzelen van het zelfvertrouwen. Ze moeten lezen weer leuk gaan vinden.’’

De pedagoge weet dat ouders vaak ten einde raad zijn en daardoor gelukkig ook gemotiveerd om hun kind te helpen. ,,Maar voor remedial teachers (bijspijkersleerkrachten) op scholen is dyslexie een complex probleem. Ik kan puur individuele aandacht geven en ben goedkoper dan de schoolbegeleidingsdienst, omdat ik alleen werk.’’

Het werk is altijd Lennekes passie geweest. ,,De eerste keer zie je kinderen bedeesd, soms zelfs tegen het depressieve aan. Het is prachtig als je ziet dat ze later huppelend binnen komen.’’

u Lenneke Kapitein: info@orthopedagogiepraktijk.nl, Martin Luther Kingstate 116, Ede, tel. 634540.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie