D66 vindt verdiept spoor ,,geldverslindend, megalomaan’’

28 november 2007 om 00:00 Nieuws

EDE - De Edese fractie van D66 heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een brief gestuurd over het plan voor een verdiept spoor bij station Ede-Wageningen, met de hoop dat hij ,,een goed besluit zal nemen en geen 40 miljoen euro rijksbijdrage zal storten in deze letterlijk bodemloze put’’.

De fractie zegt respect te hebben voor de brief van Eurlings, waarin hij zijn visie gaf en aan de Tweede Kamer voorlegde. D66 steunt hem bij het nemen van ,,een rationeel besluit over de subsidie voor een verdiept spoor in Ede’’.

Fractievoorzitter Marcel van Dalen noemt het plan ,,louter prestigieus, megalomaan en geldverslindend’’ en wijst op de 163 miljoen euro die het geheel zal kosten. ,,Bij de ontwikkeling van plannen voor een verdiept spoor ontbreekt het vanaf het begin aan gedegen onderzoek en analyse van de voor- en nadelen.’’

Vermindering van de geluidsoverlast is volgens D66 Ede het enige goede argument voor een verdiept spoor. Door de keuze van het gemeentebestuur van de zogenaamde ‘budgetvariant’, zouden de meeste woningen langs de spoorbaan echter evenveel geluidsoverlast houden. ,,Omdat de geluidsbelasting er hoger is dan 65 dB en bij veel woningen meer dan 74 dB, had de gemeente Ede al lang een bijdrage van het Ministerie van VROM kunnen krijgen voor geluidsschermen. En er zijn ook andere manieren om de geluidsoverlast te verminderen, zoals goed geconstrueerde gedempte en geslepen rails, maar de gemeente Ede heeft hier, voor zo ver wij weten, nog niets aan gedaan’’, verklaart Van Dalen.

Ook het opheffen van de barrièrewerking vindt D66 niet steekhoudend. ,,De Albertstunnel, die nooit een bottleneck voor het verkeer was, moet voor de verdieping worden gesloopt, waarmee de barrièrewerking flink wordt vergroot.’’

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie