D66 vindt verdiept spoor ,,geldverslindend en megalomaan''

28 november 2007 om 00:00 Nieuws

EDE - De Edese fractie van D66 heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een brief gestuurd over het plan voor een verdiept spoor bij station Ede-Wageningen, met de hoop dat hij ,,een goed besluit zal nemen en geen 40 miljoen euro rijksbijdrage zal storten in deze letterlijk bodemloze put''.

De fractie van D66 Ede zegt respect te hebben voor de brief van Eurlings, waarin hij zijn visie gaf en aan de Tweede Kamer voorlegde. D66 steunt hem bij het nemen van ,,een rationeel besluit over de subsidie voor een verdiept spoor in Ede''.

Fractievoorzitter Marcel van Dalen noemt het plan ,,louter prestigieus, megalomaan en geldverslindend'' en wijst op de 163 miljoen euro die het geheel zal kosten. ,,Bij de ontwikkeling van plannen voor een verdiept spoor ontbreekt het vanaf het begin aan gedegen onderzoek en analyse van de voor- en nadelen.''

Vermindering van de geluidsoverlast is volgens D66 Ede het enige goede argument voor een verdiept spoor. Door de keuze van het college van burgemeester en wethouders van Ede van de zogenaamde 'budgetvariant', zouden de meeste woningen langs de spoorbaan echter evenveel geluidsoverlast houden.

,,Omdat de geluidsbelasting er hoger is dan 65 dB en bij veel woningen meer dan 74 dB, had de gemeente Ede al lang een bijdrage van het Ministerie van VROM kunnen krijgen voor geluidsschermen. En er zijn ook andere manieren om de geluidsoverlast te verminderen, zoals goed geconstrueerde gedempte en geslepen rails, maar de gemeente Ede heeft hier, voor zo ver wij weten, nog niets aan gedaan'', verklaart Van Dalen.

Als argument voor verdieping wordt het opheffen van de barrièrewerking van het spoor genoemd. ,,De prima functionerende Albertstunnel, die nooit een bottleneck voor het verkeer is geweest, moet voor de verdieping worden gesloopt, waarmee de barrièrewerking flink wordt vergroot'', vindt D66.

Minister Peijs gaf in 2006 aan de gemeente Ede gelegenheid plannen voor de opheffing van de barrièrewerking in te leveren en de gemeente had voor de aanleg van tunnels zeker rijksmiddelen kunnen ontvangen. Deze door de minister geboden mogelijkheid heeft het college volgens D66 echter verspeeld door vast te houden aan het verdiepte spoorplan.

Het station Ede-Wageningen moet voor een verdiept spoor worden gesloopt en het gemeentebestuur wil vlak daarnaast een nieuw station, tussen het ENKA-terrein en de kazernes, bouwen. Van Dalen: ,,Als het college kan aantonen dat het huidige station in de toekomst niet meer zal voldoen, vindt ook D66 Ede dat het bouwen van een nieuw station kan worden overwogen. Hiervan is tot nu toe niets gebleken.''

De Edese fractie schrijft dat voor een verdiept spoor meer ruimte nodig is dan voor het bestaande spoor. De taluds van een verdiept spoor gaan voor bijvoorbeeld wegenbouw verloren. ,,Ede zou wegen langs het spoor juist goed kunnen gebruiken als alternatief voor de smalle oost-west verbindingen.''

D66 vindt bovendien dat de gevoeligheid voor terrorisme, vandalisme en zelfmoord bij een verdiept spoor veel groter wordt dan bij het bestaande niveau voorzien van geluidsschermen. ,,Verder zijn veel aspecten, zoals de waterhuishouding, voor zo ver ons bekend nog niet onderzocht.''

Het verdiepte spoor zal de gemeenschap in de budgetvariant volgens D66 een subsidie-uitgave van 1600 euro per inwoner gaan kosten. ,,De ruimtelijke ordeningsproblemen van Ede worden er echter niet mee opgelost. Die hebben namelijk vooral te maken met de slechte ontsluiting van het dorp Ede en het verzuim een nieuwe goed ontsloten stad te bouwen in West-Ede'', meent Van Dalen.'

De door Ede te leveren subsidiebijdrage van vele miljoenen euro’s legt volgens D66 een zware hypotheek op de ontwikkeling van het Enka-terrein en de kazernes. ,,Het college weigert nog steeds de studie van adviesbureau Boer & Croon met technische en financiële uitwerkingen openbaar te maken. In plaats daarvan heeft het college geconstateerd dat er ruimte is voor verbeteringen in het plan en kiest het voor de niet door de raad goedgekeurde budgetvariant. Bovendien heeft het college een dure projectorganisatie ingericht.''

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie