Proef met dynamisch reisinformatiebord op A12

13 december 2007 om 00:00 Nieuws

VEENENDAAL - Langs de A12 is dinsdag in de richting Utrecht (even voor de afslag 23 naar station Veenendaal-De Klomp) een dynamisch reisinformatiebord geplaatst. Het bord is onderdeel van een proef van NS om van stations een aantrekkelijke overstaplocatie te maken, vooral voor automobilisten die onderweg met files te maken krijgen.

NS wil de reiziger meer keuzevrijheid bieden. Voor wie op stap gaat is het niet meer de auto of de trein, maar de auto en de trein. NS wil met het bord laten zien dat het nemen van de trein vanaf overstaplocatie Veenendaal-De Klomp een aantrekkelijke overstaplocatie is van de auto op de trein.

Verleiden

In december 2006 is na de ingevoerde Intercitytreindienst op het station (met twee treinen per uur per richting) langs de A12 een statisch bord geplaatst met verwijzing naar Veenendaal-De Klomp en de treinreis van 21 minuten naar Utrecht Centraal. Het dynamisch reisinformatiebord vervangt nu het statisch bord om de automobilist bij files beter te kunnen verleiden om de trein te pakken.

Tevens werd vorig jaar op het station een kiosk van Servex geopend. Het gratis parkeerterrein werd vergroot en gemoderniseerd van vijftig naar tweehonderd plaatsen. In de loop van dit jaar bleek door deze maatregelen een vervoersgroei van vijftig procent te zijn opgetreden en is het parkeerterrein nogmaals uitgebreid naar 290 plaatsen.

Informatie

Het bord laat de reistijd zien vanaf de locatie aan de A12 tot aan Utrecht Centrum, per auto (incl. files) en per trein (incl. de tijd om de trein te halen en incl. eventuele vertragingen). Op basis van deze informatie kan de automobilist kiezen tussen doorrijden of overstappen. De reistijden worden alleen getoond als de trein sneller is dan de auto. De verwachting is dat dit op werkdagen in de ochtendspits gebeurt en bij wegwerkzaamheden/calamiteiten. In andere gevallen worden beide tijden niet getoond. De reistijdinformatie wordt elke minuut ververst.

Ideale proeflocatie

De komende tijd wordt gemeten of het bord het gewenste effect heeft. Deze metingen leveren waardevolle praktijkinformatie op over de keuze van de automobilist onder verschillende omstandigheden. Rijdt hij door of stapt hij over op trein? Vooral de relatie tussen het aantal overstappende automobilisten, het oponthoud door files en de reistijd per trein is interessant. Ook is het van belang te weten te komen of het bord duidelijk en begrijpelijk is. De proef zal dan ook door intensief onderzoek worden begeleid. De resultaten zijn onder meer van belang voor het concept van de zogenaamde Regiopoorten. NS wil de komende jaren een aantal van deze poorten als zeer aantrekkelijke overstaplocaties aan de rand van de Randstad ontwikkelen.

Behalve het dagelijkse filepatroon zijn er de komende jaren wegwerkzaamheden aan de A12 tussen Ede en Maarsbergen, die de files kunnen beïnvloeden. Verder wordt Veenendaal-De Klomp in de loop van 2008 veel sneller vanaf de A12 bereikbaar. Deze veranderende situaties maken Veenendaal-De Klomp tot een ideale proeflocatie.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie