Turkse jeugd leert Nederlands

19 december 2007 om 00:00 Nieuws

In het project hebben de kinderen een taalclub, legt Ferhat Isgerzarer uit, die samen met Hakan Baykus het project begeleidt. ,,In het eerste project proberen we de kinderen te motiveren om de Nederlandse taal te lezen en te schrijven. Dat het taalgevoel aangewakkerd wordt. We maken taalopgaven. Fred is met de kinderen aan de slag geweest met verhalen en gedichten.”

,,Het taalgevoel wordt door ons aangewakkerd’ EDE - ,,Allemaal taal en veel meer’’, een project om Turkse kinderen de Nederlandse taal te leren en hen te begeleiden op de middelbare school. Het deelproject verhalen schrijven werd zondag afgerond. Ja, klonk het in koor toen docent Fred Penninga vroeg of alle kinderen het leuk hadden gevonden. Nee, klonk er in de klas op de vraag van Penninga of de cursus zonde van de tijd was geweest.

door Jan de Boer

In de tweede fase - nadat de kinderen de overstap maken na de middelbare school - gaat men met studievaardigheden aan de slag. ,,In het derde deelproject zijn wij bezig met sociale vaardigheden. We proberen daarin de kinderen dingen als planning bij te brengen. En het bijhouden van de agenda. Het is meer iets van coaching.”

Drie jaar geleden is men het bieden van hulp aan Turkse kinderen begonnen. ,,Op verzoek van ouders, die naar ons toekwamen. Ik studeerde toen zelf bedrijfskunde in Nijmegen. Samen met Hakan ben ik aan de gang gegaan. Met een groep kinderen hebben we taalopgaven gemaakt. We legden uit hoe het zat met spelling en grammatica.”

,,Na twee jaar”, gaat Isgerzarer verder, ,,dachten we dat we naar een vorm van coachen toe moesten. De meeste kinderen hebben moeite met taal. Je probeert hen te corrigeren op de achterstand die zij hebben opgelopen. Bij de een is dat heel weinig. Soms heb je kinderen zonder taalachterstand. Een groot deel van de groep heeft dat wel. We willen de kinderen laten zien dat taal maar een klein ondergeschikt deel is. We willen hen tonen dat je er kunt komen als je je best doet.”

Voor de kinderen willen Isgerzarer en Baykus later ook hun netwerk beschikbaar stellen. ,,We willen hen een stapje vooruit helpen. Een deel van de kinderen zijn later artsen en advocaten. Ook zijn er kinderen die dat niet in zich hebben. Zij moeten het maximale er uithalen. Het maakt niet uit wat ze worden. Het gaat er om dat ze op de plek zitten, waar zij zich het lekkerst voelen”.

Kenan Yazici, vindt net als de anderen, de taallessen leuk. ,,Mijn verhaal gaat over een groep kinderen die op kamp was en verdwaalt. In een schathut vinden ze een kaart hoe ze terug moeten. En later vinden ze ook de schat”, aldus Kenan, die later profvoetballer wil worden.

Het verhaal van Salih Kolat gaat ook over een jongen die verdwaalt. ,,Hij komt bij een bakker, die de politie erbij haalt. Daar wordt hij opgehaald door zijn ouders. En komt alles weer goed”, zegt Salih, die uitvinder van machines wil worden. Esra Sahin wil als boekhouder later geld verdienen. ,,Mijn verhaal gaat over een zielig arm meisje, die een klein jongentje helpt te vinden. Zij brengt hem bij zijn ouders terug. Als dank krijgt zij geld en de ouders werk. Daarna zijn ze niet meer arm.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie