,,We zijn voor niemand bang’’

24 december 2007 om 00:00 Nieuws

Van Ginkel werd met zijn GINAF vorig jaar bijna een hype. Even ‘wuffen’ werd een begrip. De 39-jarige Edervener mag zich bijna een bekende Nederlander noemen. ,,Als je wint heb je vrienden’’, weet de chauffeur. ,,Het bleek dat een goed resultaat alles zegt. De vele uren werk van het team werden beloond. Het enthousiasme was groot. Dakar leeft enorm. Het eerste half jaar werd ik echt geleefd.’’

,,Soms was het vervelend voor de honderdste keer hetzelfde te vertellen. Maar ik besef maar al te goed dat ik verplichtingen heb naar de sponsors. Vandaar dat we aan veel promotionele activiteiten hebben meegedaan. Je voelt dan wel vaak de waardering. Er eerlijk gezegd geniet ik ook van al die aandacht. Niet onbelangrijk is dat door al die activiteiten het aantal sponsors ook sterk is gegroeid.’’

Ook zakelijk gezien legde het Ginaf Service B.V. geen windeieren. ,,Je merkt dat je in de branche nu toch anders binnen komt. Wat precies het effect is, is moeilijk te meten. Maar het aantal verkopen in binnen- en buitenland is enorm toegenomen. De spin-off is groot.’’

Getest

Hoewel het sportief goed verliep in 2007, zijn er volgens Van Ginkel best een aantal punten voor verbetering vatbaar. ,,We hebben teveel stil gestaan door kleine technische problemen. Die hebben we er uitgehaald. Er is ook uitvoerig getest. Een keer drie weken in Frankrijk en twee keer in Duitsland. Daar hebben we kleine puntjes uitgehaald. Voor mijn gevoel is daar optimaal aan gewerkt. We zijn honderd procent klaar.’’

Ook aan andere aspecten is gewerkt. ,,Wij hechten veel aan de samenwerking binnen het team. Dat is ook onze kracht. Vandaar dat we ook met z’n allen naar de Ardennen zijn geweest. En bij de team samenstelling kijken we ook of er iemand bij past. Verder is het een voorwaarde dat een ieder een toegevoegde waarde heeft. Ook moet iedereen hetzelfde doel hebben.’’

filosofie

Waar naast Van Ginkel Arjan Brouwer de vorige editie de chauffeur was, is dat nu Marcel van Vliet. ,,Arjan had een andere filosofie dan het team. Hoewel daar over werd gesproken was er toen en nu ook niet, sprake van een eerste en tweede auto. Op het moment dat de assistentietruck uitviel, en Arjan niet meer zevende en niet meer negende kon worden, was het normaal dat hij achter ons ging rijden.’’

,,Nu met Marcel is er ook geen sprake van een kopman. We rijden beiden voor een zo’n hoog mogelijke klassering. Hoewel we elkaar zullen helpen, zijn we in eerste instantie concurrenten. We hebben Marcel niet gevraagd, omdat hij de meeste centjes had. We kennen hem al jaren en hadden hem al eerder op het oog. We zien hem als een vriend, met veel kwaliteiten.’’

Wuf beseft dat na de rally van 2007 de concurrentie hem niet zal onderschatten. ,,Je merkt dat je in de gaten wordt gehouden. Kamaz kwam overvliegen uit Rusland naar de bedrijfswagen RAI, om naar onze auto te kijken. Met onze vering en onafhankelijke wieloplegging hebben we nog steeds een voorsprong. Ik voel natuurlijk ook dat de druk hoger is dan voor heen.’’

Samen met navigator Willem Tijsterman en monteur Richard de Rooij in de auto begint Van Ginkel aan zijn zesde Dakar. Volgens ingewijden zou de route zwaarder dan ooit zijn. ,,De 1500 wedstrijdkilometers zijn er meer dan voorheen. Het is ook een mooie route. De lengte is zeker in ons voordeel, omdat we over een comfortabele truck beschikken. Het vele zand ligt ons ook wel. De GINAF heeft veel vermogen en het onafhankelijke veersysteem is een voordeel voor ons. We hebben liever zand dan stenen. Het kan ons eigenlijk niet zwaar genoeg zijn.’’

Strijdplan

Van Ginkel heeft zijn strijdplan al klaarliggen. ,,De eerste dagen gaan we weinig risico’s nemen. Daar valt niet zoveel te verdienen. Alleen bij de proloog probeer ik wel de top tien te halen. Anders start je zover van achteren. Wij willen toeslaan op de langere etappes. Daar ligt onze kracht. Dat zal in Marokko, maar met name in Mauritanië zijn.’’

De Edervener weet maar al te goed wie zijn concurrenten zijn. ,,De Kamazzen, vader Jan en zoon Gerard de Rooy, Hans Stacey, Hans Bekx en de Tatra’s. En bij de favorieten moet je de twee auto’s van ons ook zetten. Ons streven is een plek op het podium en de tweede auto in de top vijf.’’

Op Oudejaarsdag zal de equipe van totaal 27 personen om 11.00 uur vertrekken vanaf de werkplaats aan de Bruinehorst in Ederveen. ,,Vanaf 9.00 uur is er nog een meet en greet party. Grand café Kruller uit Otterlo heeft gedurende de Dakar periode een zogenaamd Dakar café, waarvoor gereduceerde prijzen gelden. Op 10 en 16 januari zijn er avonden voor de businessclub.’’

,,Alles is klaar om er een succesvolle Dakar 2008 van te maken’’, vat Wuf van Ginkel samen. ,,Gezien onze voorbereidingen en ons team zijn wij voor niemand bang.’’

door Wim van Kessel EDERVEEN - In Lissabon start op 5 januari 2008 Le Dakar. Bij de vrachtwagens is ook weer het Ginaf Rally Power team van de partij. Na het succes begin dit jaar met een vierde en achtste plaats, zijn de verwachtingen hoog bij het Ederveense team. ,,We zijn voor niemand bang’’, roept Wuf van Ginkel. Samen met team hoopt Van Ginkel op 20 januari in Dakar te eindigen met een podiumplaats en een plek in de top vijf.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie