Opknapbeurt deel Veenderweg

29 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

De Veenderweg is al geruime tijd toe aan vernieuwing. Vooral voor de fietsers moest de weg een stuk veiliger worden. De herinrichting vereiste echter het nodige denkwerk omdat de ruimte vrij beperkt is. Eerst wordt gestart met het weggedeelte voor de winkels. Dit werk moet rond 1 december afgerond zijn, zodat de winkels voor de feestdagen goed bereikbaar zijn. Daarna wordt het resterende deel aangepakt tot de Ganzeweide. Dat gedeelte moet half december klaar zijn. Het laatste gedeelte, tussen Ganzeweide en Proosdijerveldweg, is naar verwachting 1 februari klaar zijn.

‘Bewoners niet blij met communicatie’ EDE - Opknapbeurt van de Veenderweg tussen de Schaapsweg en de Proosdijerveldweg is maandag gestart. Op de borden valt te lezen dat de werkzaamheden medio februari 2009 klaar moeten zijn. Enkele bewoners van de Veenderweg waren niet echt blij met de communicatie van de gemeente Ede over de vernieuwing van hun straat. ,,Wij hebben de problemen uit de wereld geholpen”, aldus Jan Heijink.

door Jan de Boer

Vergeten

Wethouder Peter van ‘t Hoog geeft toe dat de communicatie naar de bewoners niet helemaal goed is verlopen. Vanuit het gemeentehuis is ‘vergeten’ het definitieve plan aan de mensen van de Veenderweg te tonen. Een drietal bewoners van de Veenderweg heeft vorige week uitleg gekregen op her gemeentehuis. ,,Eerst wilde men niet luisteren. Later kwamen de schaapjes over de dam. We hebben er nu geen problemen meer mee. De gemeente heeft toegezegd om extra parkeerplaatsen te maken. Die parkeerplaatsen stonden er eerder niet. Nu kunnen wij er mee leven.”

Edenaar Han Dikken heeft nog geen enkel reactie ontvangen op z’n ruim drie weken geleden verstuurde mail aan de gemeente. Zelfs geen ontvangstbevestiging. ,,Tot mijn verbazing las ik dat er ook aan de Veenderweg verhoogde fietspaden komen te liggen”, stelt hij. Daar is Dikken niet bepaald blij mee. ,,In één woord levensgevaarlijk. Wie dit bedacht heeft zou zelf eens een fietstochtje moeten maken over bijvoorbeeld de Telefoonweg. Nog niemand heeft mij het voordeel van deze techniek kunnen uitleggen.”

Dikken heeft daar enkele voorbeelden van. ,,Inhalen van fietsers is bijna onmogelijk. De gevaarlijke rand kan valpartijen veroorzaken. In de winter wordt de rand bij sneeuw een glijbaan. Auto’s die de rijbaan haaks oversteken moeten vier drempels nemen. Als een fietser tussendoor moet oversteken, moet deze ook een extra drempel op en af. Als dit schuin gebeurt, is het valrisico aanzienlijk. En oudere mensen zie je zelfs afstappen als ze van richting veranderen. “

Van ‘t Hoog kent de reactie van Han Dikken, die ongetwijfeld niet de enige Edenaar is, die de verhoogde fietsstroken maar ‘rot dingen’ vindt. De wethouder is het daar niet mee eens. ,,Voor de veiligheid van de fietser zijn de verhoogde fietsstroken een aanzienlijke verbetering. De fietser heeft dan zijn eigen baan.” Waarom dan niet verhoogde fietsstroken op de Stationsweg?,,Dat wilden we daar ook graag doen. Alleen paste het daar niet.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie