Wuf van Ginkel: ,,Deze truck reageert nog beter’'

30 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

EDE - De kersverse wedstrijdtruck van GINAF Rally Power heeft zijn vuurdoop in de Sahara gekregen. Het Ederveense rallyteam trok vorige week richting Tunesië voor een serieuze training in het woestijnzand. Rond het stadje Douz werden de eerste kilometers in de duinen gemaakt. Ook de kersverse 4x4 assistentietruck werd in Tunesië aan de tand gevoeld.

,,We zijn zeer tevreden met de resultaten van de trainingsdagen'', maakt Wuf van Ginkel duidelijk. ,,We hadden voor het vertrek naar Tunesië nog niet veel kilometers gemaakt met de auto. Maar ondanks dat, hebben we geen problemen gehad.’’

De snelle coureur van het GINAF Rally Power team is ook verantwoordelijk voor de afdeling techniek binnen het GRP en GRS team. Volgens Wuf heeft de gloednieuwe GINAF het ,,heel erg goed'' gedaan. ,,We hebben zonder problemen twee dagen kunnen trainen.''

GINAF Rally Power toog naar Tunesië om in de omgeving van Douz de Dakar-truck in het echte woestijnzand te kunnen testen. ,,We hebben de puntjes op de spreekwoordelijke i gezet en kunnen constateren dat de truck er goed voor staat. Deze auto reageert nog weer beter op de rijder dan het vorige model. De basis set-up van de nieuwe truck is gewoon heel erg goed’’, zegt een contente Wuf van Ginkel. ,,De technische veranderingen, zoals het naar achteren verplaatsen van de motor, hebben goed uitgepakt. We zijn zeer tevreden met de prestaties tot nu toe.’’

Rustige dagen voor monteurs

In de Sahara hebben Wuf, maar ook Marcel van Vliet en Anne Kies de vrachtwagen flink aan de tand gevoeld. ,,Er is heel weinig kapot gegaan. Een spatscherm ging kapot en een paar klemmetjes raakten los, maar verder hebben de monteurs (Richard de Rooij, Gerard van Veenendaal, Sven Vogelaar en Emiel Megens) weinig te doen gehad. Het voelde gewoon erg goed aan. We hebben lekker kunnen trainen om een beetje in het ritme voor de Dakar Rally te komen. De eerste dag hebbben we vooral kleine duinen opgezocht en vervolgens zijn we met een lokale-held op zoek gegaan naar de echte grote duinen. Het rijden in de duinen ging direct lekker. We konden al vrij snel een goed tempo hanteren.''

,,Verwachtingen niet minder geworden’’

Na deze serieuze training in de woestijn gaat Wuf met een positief gevoel richting de start in Buenos Aires. ,,We hebben een goed gevoel aan de auto overgehouden. Ja, daardoor zijn de verwachtingen voor de rally zeker niet minder geworden.''

In november maakt het team nog een uitstapje naar Duitsland om de laatste zaken te testen. ,,We moeten de truck dan nog afstellen voor een het rijden op een harde ondergrond. Op hele zachte bodem hebben we de zaken prima voor elkaar.''

,,Veel kilometers gemaakt’’

Naast Wuf van Ginkel kwamen in Tunesië ook wedstrijdrijder Marcel van Vliet, Anne Kies (snelle assistentie) en Edwin van Ginkel (in de gloednieuwe assistentietruck van GINAF Rally Service) in actie. Edwin reed in de woestijn vooral om in het ritme te komen. ,,We hebben veel kilometers gemaakt om aan de auto te wennen'', aldus Edwin van Ginkel, die een equipe vormt met Daniël Bruinsma uit Ammerstol en Terschuurder Sven Vogelaar. Edwin kijkt dan ook met een prima gevoel terug op de dagen in de Afrikaanse zandbak. ,,Het is voor mijn gevoel echt prima gegaan. Buiten een afgebroken bout van de stabilisatorstang hebben we ook geen grote technische problemen gehad. We moeten nog wel wat technische aanpassingen doen, maar de basis van deze 4x4 truck is uitstekend.’’

Volgens Edwin van Ginkel is zijn kennismaking met de duinen ook prima bevallen. ,,We hebben veel gereden om het goede gevoel te krijgen. Het ging steeds beter naarmate we meer reden, dus dat geeft zeker een goed gevoel. Ook de samenwerking met Daniël en Sven liep, zoals verwacht, uitstekend. Ja, ik ben eigenlijk heel tevreden en we kunnen ons nu richten op de details. In Duitsland hopen we de juiste afstelling te vinden voor de harde ondergrond en dan zijn we in principe klaar voor de Dakar Rally.''

Naar de steengroeve

GINAF Rally Power en GINAF Rally Service gaan, als het organisatorisch allemaal lukt, begin november nog naar de steengroeve rond Menden in het Hönental om daar de trucks optimaal af te stellen voor het rijden op een harde bodem. ,,Het is de bedoeling om direct na de pre-proloog in Valkenswaard door te rijden naar Duitsland’’, aldus Edwin van Ginkel.

Als er de komende weken geen zand in de tot nu toe geoliede GRP-machine wordt gegooid, dan kan de ‘Ederveense Dakar-trein’ op volle toeren aan Le Dakar 2009 beginnen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie