Finish halen doelstelling Dakarteam Martin van den Brink

26 november 2008 om 00:00 Nieuws

HARSKAMP - In het kielzog van Ginaf Rally Power, is er een tweede team uit de gemeente Ede dat mee gaat doen aan Dakar 2009. Het team Van den Brink Rallysport uit Harskamp is voor het eerst van de partij. ,,Ons doel is de rally uitrijden en ervaring opdoen'', stelt Martin van den Brink.

door Wim van Kessel

Daarmee komt een jongensdroom uit voor de 38-jarige Harskamper, die al lang besmet is met het motor- en autosport virus. ,,Van 1990 tot 1998 heb ik aan motorsport gedaan'', begint Van den Brink zijn verhaal. ,,Hoogtepunt was deelname aan de TT is Assen. Ik reed toen in het voorprogramma de Suzuki Cup. Een fantastische ervaring, waarbij ik ook ondervond dat het publiek een invloed kan hebben op je prestaties.''

,,Omdat ik inmiddels een eigen bedrijf was begonnen (aannemingsbedrijf in sloopwerken, asbestsanering, containertransport & verhuur en zandhandel & grondwerken), ben ik gestopt'', gaat de enthousiaste ondernemer verder. ,,De sport is te blessuregevoelig. Het was niet te combineren.''

Een paar jaar later maakte Van den Brink kennis met autoracen. ,,Jaap van Lagen was inmiddels bij mij komen werken. Ik sponsorde hem, en kwam op Zandvoort terecht. Ik heb mijn licentie gehaald en geracet in de Seat Cupra Cup en later de Clio Cup. In de laatste klasse eindigde ik twee keer als tweede bij de nieuwelingen. In het totale klassement was er een zevende plaats. Ook reed ik nog de '2 x de 24 uur van Dubai'. Dat was een hele belevenis. Feit was wel dat ik het op een gegeven moment had gehad voor twaalf rondjes racen, vier dagen in de weer te zijn.''

Magazijnmeester

Inmiddels was Martin van den Brink ook in de ban geraakt van de avonturen en successen van het Ginaf Rally Power team. ,,Ik kwam in gesprek met Edwin van Ginkel. Van Edwin kreeg ik de kans kennis te maken met Le Dakar. In 2007 ben ik mee geweest als magazijnmeester van de Ginaf Rally Service. Ik vond het een enorme ervaring. Ondervond het ook hoe zwaar het was. Toen ook werd mij duidelijk dat het doel van de organisatie is het zo zwaar te maken, dat de helft van de deelnemers uitvalt.''

,,Met Edwin van Ginkel werd een driejaren plan afgesproken. In 2008 zou ik als chauffeur van de assistent truck meegaan. Zoals bekend is die editie niet doorgegaan. Wel heb ik later de Transoriëntale Rally in Hongarije gereden. Daar heb ik veel geleerd. Daarnaast heb ik continu mijn ogen en oren goed de kost gegeven. Stap drie van het plan was op eigen benen te gaan staan. Ik kreeg dit jaar de kans de auto van Marcel van Vliet te kopen.'''

Ondertussen deed Van den Brink extra ervaring op door het rijden van rally's in een personenauto. ,,In 2007 heb ik al een paar wedstrijden van het NK meegedaan. Dit jaar heb ik alles gereden. In mijn klasse, N, de één na hoogste klasse, ben ik als derde geëindigd. Bij deze tak van sport is wagenbeheersing en stuurtechniek heel belangrijk. De belangrijkste tegenstander is een boom.''

Steun

Natuurlijk moest er ook een heel team worden samengesteld. ,,Peter Stijkel uit Harderwijk is de navigator. Als motorcoureur heeft hij al vier keer Dakar gereden. Is dus wel wat gewend. Edenaar Erwin Lagerweij is monteur. Hij heeft gewerkt bij Ginaf Service, en kent elk onderdeeltje van de truck. Erwin is ook al twee keer in Dakar geweest. Daarnaast hebben we met Silvia Eling, Peter Verburg en Marten Jansen drie personen, die het team op alle fronten steunen.''

Bij de presentatie in Partycentrum De Molen bleek zaterdag dat Van den Brink zijn zaken goed voor elkaar heeft. Het oogt allemaal professioneel. Uit niets blijkt dat het de eerste keer is. ,,Stichting van den Brink Rallysport is een bedrijf op zich'', stelt Martin van den Brink. ,,Ik heb de verantwoording dat het goed loopt. We hebben ook een verantwoording naar onze sponsors, dat hun bijdragen goed besteed worden. In Avema Wegenbouw hebben een mooie hoofdsponsor. Daarnaast zijn er nog een kleine twintig sponsors, die een plek op de auto hebben. Verder kennen we nog de club van duizend, met inmiddels toch al vijftig sponsors.''

Ingescheept

Op 26 en 27 november wordt de GINAF X2222SP ingescheept en 'voorgekeurd' in Le Havre. ,,We hebben getest in Tunesië en Duitsland. De truck is super. Wij stappen zelf 29 december op het vliegtuig naar Buenos Aires. De wedstrijd begint op 3 januari.''

Vanaf die datum tot de finish op 18 januari moet in totaal 9000 kilometer worden afgelegd, waarvan 6000 in special stages en 3000 verbindingsroute. Naast Argentinië wordt ook Chili aangedaan. ,,Het wordt natuurlijk een hele andere Dakar dan vroeger. Er zal veel meer te zien zijn. Daarnaast krijgen we veel met harde keien als ondergrond te maken. Voordeel voor mij is natuurlijk, dat ook voor de anderen het de eerste keer is.''

Het team van Van den Brink Rally Sport zal in Zuid Amerika gebruik maken van GINAF Rally Service. ,,Dat is goed geregeld. Verder zijn we een team op zich, dat voor haar eigen kansen gaat. Hoewel daar nog geen echte afspraken over zijn gemaakt, zullen we in voorkomende gevallen best bijvoorbeeld het team van Vink helpen en omgekeerd. GINAF Rally Power heeft zelf een snelle assistentietruck.''

Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om goed te presteren. ,,Daar waar mogelijk zal ik gas geven waar ik kan'', lacht Martin van den Brink. ,,Maar ik zie het vooral als een jaar waarin ik ervaring wil opdoen. De doelstelling is te finishen. Daarmee wil ik weer een mooie basis leggen voor de toekomst.''

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie