‘s Avonds betaald parkeren

10 december 2008 om 00:00 Nieuws

,,De achtergrond van dit beleid is dat de twee Q-Park garages reeds tot 20.30 of 22.00 uur geopend waren. Dit bedrijf had blijkbaar al gemerkt dat er ‘s avonds een markt voor betaald parkeren is. Dat verschil met de parkeerterreinen van de gemeente, met betaald parkeren tot 18.00 uur, was niet logisch. Ten tweede bleek hieruit dat er ‘s avonds blijkbaar meer behoefte was ontstaan aan parkeergelegenheid. Dit komt doordat steeds meer winkels ook na zessen geopend zijn, zoals supermarkten. Bewoners in de omgeving zagen hierdoor dat hun vergunninghoudersplekken in toenamende mate bezet raakten in de avond’’, legt Peter van ‘t Hoog uit.

Eerste boetes na zeer weinig ruchtbaarheid EDE - Verlenging van betaald parkeren tot 21.00 uur in het centrum van Ede is dit jaar zonder veel ruchtbaarheid ingevoerd. Vanaf 1 januari betalen mensen die hun auto parkeren op locaties als het Kuiperplein dagelijks het normale tarief, ook na 18.00 uur. Na waarschuwingen zijn nu de eerste boetes uitgedeeld. Op termijn volgt bovendien betaald parkeren in de directe omgeving van het NS-station Ede-Wageningen.

De wethouder zegt dat er geen behoefte was om de prijs voor parkeren overdags en ‘s avonds te differentiëren. ,,Dat maakt het ondoorzichtig.’’ De afdeling Toezicht van de gemeente blijft als ‘backup’ fungeren bij weigering van de slagbomen. Tot nu toe werden deze bomen een tijdje na 18.00 uur open gezet om gratis uit te rijden, dat zal nu een tijd na 21.00 uur gebeuren.

Van ‘t Hoog vindt dat het parkeerbeleid niet ten koste gaat van de Edese gastvrijheid. ,,Zonder deze regulering zou het centrum verstikken door de auto’s. En we stimuleren de mensen om met de fiets te komen.

Op verzoek van de ondernemers, komt er volgend jaar langs de Parkweg vanaf het station een blauwe zone, zodat bezoekers hun auto met een parkeerschijf maximaal twee uur kunnen plaatsen.

De ervaring leerde immers dat veel treinreizigers hun auto de hele dag op de Parkweg plaatsen. ,,De wens is reëel, maar nog niet doorgevoerd. We willen dit echter niet los zien van het parkeerterrein van het station. Dat wordt immers betaald parkeren op de middenlange termijn, maar nog voordat het nieuwe station gerealiseerd wordt. Hoe we dat gaan doen, weten we nog niet’’, verklaart Van ‘t Hoog.

De wethouder beseft wel dat dit vermoedelijk gevolgen zal hebben voor de straten van de woonwijk in de nabije omgeving. Automobilisten zullen daar hun toevlucht zoeken om hun voertuig te parkeren. ,,Als de bewoners hierom vragen kunnen we daarom een vergunningenstelsel doorvoeren. Dat willen we dus niet opleggen. Samen met de ondernemers- en bewonersvereniging is al wel hierover gesproken en we zijn het erover eens dat er een maatregel komt. De blauwe zone tot en met winkelcentrum De Spindop is hierbij primair van belang.’’

Vergunninghouders van parkeerplaatsen in de omgeving zullen ook hier het gebruikelijke jaarbedrag van 45 euro gaan betalen, als hiertoe wordt besloten. ,,Het is een privilége voor de bewoners, maar dat kan in één straat natuurlijk niet voor de ene wel en de ander niet.’’ Van ‘t Hoog heeft de indruk dat opschuiving van parkeren in de aansluitende straten afneemt, op grond de parkeerpraktijk in straten van de ‘schil’ rond het centrum van Ede. ,,Men is minder bereid om ver te lopen.’’

Op dinsdag 16 december is er daarom een inloopbijeenkomst van 16.00 tot 20.00 uur in De Reehorst voor inwoners van Ede-Zuid.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie