Pech achtervolgt Ginaf Rally Power

7 januari 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - De vierde etappe heeft GINAF Rally Power niet het gewenste resultaat opgeleverd. Materiaalpech speelde het team parten. ,,We hopen op betere tijden.’’

De vierde etappe van Jacobacci naar Neuquen bracht de deelnemers in hun Dakar-element. De route was zwaar, zeer zwaar. ,,Als Dakar iedere dag dit was dan stopte ik direct,’’ vertelde een vermoeide navigator Willem Tijsterman. ,,We hadden veel stukken met zwaar zand, maar ook korte bochten en veel draaien. Ja, voor mij was het vandaag pijnlijden.’’

,,Geen conclusies trekken’’

Wuf leed ook pijn, maar dan vooral sportief. ,,Ja het zit nog niet echt mee. Vandaag hadden we weer een kapotte band en later een kapotte leiding van het veersysteem.’’ De sportieve schade bedroeg een uur. Iedereen die Wuf van Ginkel kent weet dat de gedreven Ederveense hardrijder nooit zal opgeven. Dat woord komt in zijn Dikke van Dale niet voor. ,,Ik vestig nu de hoop op de dag van morgen (woensdag). Dat wordt een hele zware etappe. Voor de trucks, maar ook voor de rijders. Het heeft nog geen zin om conclusies te trekken. We vervolgen ons strijdplan en moeten zien verder naar voren te komen.’’

Wuf van Ginkel en zijn mannen bezetten na de vierde etappe de veertiende positie. Ondanks de achterstand van een kleine drie uur op koploper Gerard de Rooy blijft Wuf geloven in de kansen voor GINAF. ,,Er kan de komende week nog veel gebeuren’’, aldus een optimistische Wuf van Ginkel.

Pechduivel achterlaten

De 30e plaats in de etappe en de 37e stek algemeen zorgde ook in de cabine van Marcel van Vliet en zijn equipe voor weinig vreugde. ,,We hebben vandaag weer pech gehad. Een kapot stuurhuis, een turboslang en problemen met een naaf. Ja, dat is wel heel veel op één dag’’, vertelde Marcel na terugkomst in het bivak.

Net als Van Ginkel wenst Marcel van Vliet niet bij de pakken neer te zetten. ,,Al doen we het alleen maar voor de mensen in het team. We gaan door en blijven vechten voor een beter resultaat. Morgen is de zwaarste dag in deze eerste week. Ik hoop dat we dan met deze truck iets kunnen laten zien. Op dat terrein moeten we in ons element zijn. Hopelijk kunnen we de pechduivel hier in Neuquen achterlaten en nog iets moois laten zien.’’

Assistentietrucks tevreden

De assistentietruck van Anne Kies kwam om 19.00 uur het bivak binnengereden. ,,We hebben weer kunnen doen waar we voor gekomen zijn,’’ aldus Michel van Herpen. ,,We hebben Martin van den Brink geholpen met een kapotte leiding en kregen later precies dezelfde problemen. Verder ging het rijden wel goed. Het klassement is voor ons niet van belang.’’

Edwin van Ginkel stuurde de asssistentietruck rond 19.30 uur naar de serviceplaats van GINAF. ,,We hebben heerlijk gereden’’, aldus de jongste Van Ginkel. Navigator Daniël Bruinsma keek ook tevreden terug. ,,We hebben Martin nog kunnen helpen en hebben voor de derde keer iemand in de rally kunnen houden. Dat geeft voldoening.’’

Vink vliegt naar veertiende plaats

De klantenteams keken ook met gemengde gevoelens terug op deze dag. Martin van den Brink zag een prachtige klassering voorlopig in rook opgaan door langdurig oponthoud. Jack Brouwers was tevreden met een 32e klassering (,,We hebben nog een paar mensen kunnen helpen, die vast zaten..”).

De grootste vreugde in het GINAF-kamp kwam uit de hoek van Rob Vink. Na de grote teleurstelling in de eerste etappe was er nu volop tevredenheid na de uitstekende 14e plaats. Door de straftijd (na de eerste etappe) speelt de Barnevelder geen rol in het klassement. De 44e plaats kan de komende dagen wel aanzienlijk worden verbeterd.

De vijfde etappe voert de truckers morgen naar San Rafael. De Koninginnerit van deze eerste week heeft en pittige samenstelling. Na een liaison van 170 kilometer volgt de special stage over 506 kilometer. Lange rechte stukken worden afgewisseld met technische delen. De rijders hebben geen tijd om te genieten van het mooie gebied waar ze doorheen worden geleid. De tijdslimiet zal nog een extra tegenstander zijn voor de deelnemers.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie